Investeringer i Modum Glassindustri

Modum Glassindustri har tradisjon for å være tidlig ute med investeringer og oppgraderinger i maskinparken. Siste tilskudd til fabrikken er en dobbeltsidig slipegate for rektangulære glass.

– I 2015 tok vi i bruk Norges første CNC linje for bearbeiding av fasongglass. Det er en Intermac Vertmax. Nå har vi akkurat kjørt i gang Norges absolutt råeste slipegate for rektangulære glass, en Intermac Busetti F10. Den nye linjen gir økt kapasitet og mulighet for store formater, sier daglig leder i Modum Glassindustri, Henning Austad til Glass og Fasadeforeningen.

Modum Glassindustri er kjent for å være tidlig ute med å modernisere fabrikken.

Allerede i 1974 gikk selskapet til innkjøp av sin første vertikale slipemaskin for fasettsliping. Den ble levert fra Bando i Japan tok over fra å slipe på stein.

I 1990 hentet Modum Glassindustri AS den første Intermac CNC maskinene til landet. Den nest siste investeringen var utstyr for å utføre keramisk print i 2008.

– Målet med våre investeringer er å gjøre oss priseffektive sammenlignet med import, samt at investeringene skal gi oss et øket mulighetsområde. For å oppnå dette må de fleste av våre investeringer være banebrytende i den forstand at de gir oss fortrinn i forhold til de vi konkurrerer med, sier Henning Austad.

– Vi har de siste årene hatt en klar strategi om å produsere i Norge, og IKKE supplere egen produksjon med «billigere» import. Det har vært viktig for oss for å beholde kompetanse, og kontroll over egen utvikling. I dette valget har investering i ny teknologi vært en vesentlig brikke. Allerede i september installerer vi en ny helautomatisk linje for hullboring, avslutter Austad.