Ingvar Kamprad er død

Grunnleggeren av IKEA og Ikano, og en av de største gründerne og forretningsmennene fra 1900-tallet, Ingvar Kamprad, døde fredfullt i sitt hjem i Småland i Sverige, 27. januar. Omgitt av sine nære og kjære, døde han i en alder av 91 år, etter kort tids sykdom.

Ingvar Kamprad 1926 - 2018

Ingvar Kamprad ble født i 1926 i Småland i Sør-Sverige. Allerede som 17-åring startet han IKEA – selskapet som ble hans livsverk. Ingvars styrke og drivkraft var visjonen om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene.

- Vi er veldig lei oss for Ingvars bortgang. Vi vil huske hans hengivenhet og engasjement for alltid å jobbe for de mange menneskene. Å aldri gi opp, alltid forsøke å bli bedre og lede ved å være et godt eksempel, sier Torbjörn Lööf, administrerende direktør og styreleder for Inter IKEA Group.

Ingvar Kamprad var en stor gründer av den typisk sørsvenske sorten – hardtarbeidende og sta, med mye varme og glimt i øyet. Han jobbet helt til det siste, i tråd med mottoet sitt om at det meste ennå gjenstår.

Siden 1988 har Ingvar Kamprad ikke vært involvert i den daglige driften av IKEA, men han fortsatte å bidra til virksomheten i en rådgiverrolle, og delte av sin kunnskap og energi med IKEA-medarbeiderne.

- Vi sørger over tapet av vår grunnlegger og venn, Ingvar. Arven etter ham vil bli sett opp til i mange år fremover, og visjonen hans – å skape en bedre hverdag for de mange menneskene – vil fortsette å veilede og inspirere oss, sier Jesper Brodin, administrerende direktør og styreleder for IKEA Group.

- Ingvars omfattende kunnskap og engasjement over mange år har vært en stor kilde til inspirasjon. Arven etter ham er alltid med oss, og vi vil fortsette å hele tiden lete etter nye og bedre måter å gjøre ting på – å finne løsninger som ingen har tenkt på og gjøre store ting for de mange menneskene, sammen, sier Lars Thorsén, administrerende direktør for Ikano Group.

Ingvar Kamprad vil bli savnet og husket av familien sin og av IKEA- og Ikano-medarbeidere verden over.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

Ingvar Kamprad 1926 - 2018

Kvinner tar styringen gjennom håndverk6.2.2018 12:28Pressemelding

Sammen med kvinnelige håndverkere i India, har IKEA skapt kolleksjonen INNEHÅLLSRIK. Ved å jobbe sammen med sosiale entreprenører, skaper IKEA jobber for dyktige kvinner i deler av verden hvor det trengs aller mest. Engasjementet gir kvinner mulighet til å skape en bedre hverdag for seg selv og lokalsamfunnet. Det skaper ikke bare jobber, men også selvtillit, stolthet, økonomisk selvstendighet, positivitet og forandring.