Ingvar Kamprad er død

Grunnleggeren av IKEA og Ikano, og en av de største gründerne og forretningsmennene fra 1900-tallet, Ingvar Kamprad, døde fredfullt i sitt hjem i Småland i Sverige, 27. januar. Omgitt av sine nære og kjære, døde han i en alder av 91 år, etter kort tids sykdom.

Ingvar Kamprad 1926 - 2018

Ingvar Kamprad ble født i 1926 i Småland i Sør-Sverige. Allerede som 17-åring startet han IKEA – selskapet som ble hans livsverk. Ingvars styrke og drivkraft var visjonen om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene.

- Vi er veldig lei oss for Ingvars bortgang. Vi vil huske hans hengivenhet og engasjement for alltid å jobbe for de mange menneskene. Å aldri gi opp, alltid forsøke å bli bedre og lede ved å være et godt eksempel, sier Torbjörn Lööf, administrerende direktør og styreleder for Inter IKEA Group.

Ingvar Kamprad var en stor gründer av den typisk sørsvenske sorten – hardtarbeidende og sta, med mye varme og glimt i øyet. Han jobbet helt til det siste, i tråd med mottoet sitt om at det meste ennå gjenstår.

Siden 1988 har Ingvar Kamprad ikke vært involvert i den daglige driften av IKEA, men han fortsatte å bidra til virksomheten i en rådgiverrolle, og delte av sin kunnskap og energi med IKEA-medarbeiderne.

- Vi sørger over tapet av vår grunnlegger og venn, Ingvar. Arven etter ham vil bli sett opp til i mange år fremover, og visjonen hans – å skape en bedre hverdag for de mange menneskene – vil fortsette å veilede og inspirere oss, sier Jesper Brodin, administrerende direktør og styreleder for IKEA Group.

- Ingvars omfattende kunnskap og engasjement over mange år har vært en stor kilde til inspirasjon. Arven etter ham er alltid med oss, og vi vil fortsette å hele tiden lete etter nye og bedre måter å gjøre ting på – å finne løsninger som ingen har tenkt på og gjøre store ting for de mange menneskene, sammen, sier Lars Thorsén, administrerende direktør for Ikano Group.

Ingvar Kamprad vil bli savnet og husket av familien sin og av IKEA- og Ikano-medarbeidere verden over.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

Ingvar Kamprad 1926 - 2018

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.