IKEA ønsker å informere kunder som har kjøpt ett eller flere av de berørte sjokoladeproduktene, om at disse produktene ikke egner seg for personer som er allergiske mot eller har intoleranse for hasselnøtt og/eller mandel, og at IKEA derfor tilbakekaller dem.
IKEA tilbakekaller ytterligere seks sjokoladeprodukter.

IKEA utvider den pågående tilbakekallingen av sjokolade med ytterligere seks produkter som ikke egner seg for personer som er allergiske mot eller har intoleranse for hasselnøtt og/eller mandel.

Produktsikkerhet og -kvalitet har høyeste prioritet for IKEA, og den globale tilbakekallingen gjelder alle best før-datoer for samtlige produkter.

Innhold av hasselnøtt og mandel er påvist hyppig, ikke bare av og til, noe som understreker at disse sjokoladeproduktene ikke er egnet for personer som er allergiske mot eller har intoleranse for disse allergenene.

Produktinformasjonen oppgir ikke dette innholdet tydelig nok, da det nå står «kan inneholde». Produktinformasjonen på produktmerkingen kan være villedende, og anses derfor å stride mot lovgivningen i flere markeder. Basert på IKEAs høye sikkerhets- og kvalitetsstandarder har de bestemt seg for å tilbakekalle de berørte produktene globalt, uten hensyn til forskjellig lovgivning i de ulike markedene.

Produktene er imidlertid trygge for alle som ikke er allergiske mot eller har intoleranse for mandel og/eller hasselnøtt. IKEA har ikke mottatt rapporter om allergiske reaksjoner i forbindelse med de seks nye produktene som nå omfattes av den pågående tilbakekallingen.

Bekymrede kunder kan returnere berørte produkter på sitt nærmeste varehus mot full refusjon.

IKEA beklager ulempene dette måtte medføre.

For mer informasjon, ta kontakt med IKEAs kundesenter på telefon 02340.

Ytterligere seks sjokoladeprodukter tilbakekalles

Salgsperiode

CHOKLAD LINGON & BLÅBÄR 180 g

(sjokolade med tytte-/blåbærsmak)

CHOKLAD LJUS UTZ 100 g

(melkesjokolade)

CHOKLAD NÖT UTZ 100 g

(sjokolade med nøtter)

GODIS CHOKLADKROKANT 450 g

(melkesjokolade med karamell)

GODIS CHOKLADRÅN 168 g

(sjokoladefylte kjeks)

CHOKLADKROKANT BREDBAR 400 g

(sjokoladepålegg)

Kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen
Mob.: +47 918 21 387
E-post: jan.thommesen@ikea.com

IKEA tilbakekaller ytterligere seks sjokoladeprodukter.
IKEA tilbakekaller CHOKLAD NÖT.
IKEA tilbakekaller CHOKLAD LINGON & BLÅBÄR.
IKEA tilbakekaller CHOKLAD LJUS.
IKEA tilbakekaller CHOKLADKROKANT BREDBAR.
IKEA tilbakekaller GODIS CHOKLADKROKANT.
IKEA tilbakekaller GODIS CHOKLADRÅN.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg pressemeldinger fra IKEA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IKEA

IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding

Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.