IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader.

SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først.

Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

For mer informasjon, se IKEA.no eller kontakt IKEA på 915 02 340.

FÖREMÅL2.8.2018 10:00Pressemelding

Vakker, Stygg, Herlig. FÖREMÅL er en kolleksjon for IKEA av Per B. Sundberg. Designer. Kunstner. Individualist. Per B. Sundberg er en av Sveriges mest anerkjente glass- og keramikkunstnere. Bak det rampete og humoristiske ligger det mye hardt arbeid og fokus på kvalitet. Per B. Sundberg har jobbet som designer på Orrefors glassverk og som professor ved Konstfack, kunst- og designhøyskolen i Stockholm. I dag stiller han ut verkene sine i gallerier og museer og på kunstmesser over hele verden. IKEA har invitert Per B. Sundberg til å være med på å utvikle en limited edition-kolleksjon, som kommer i september 2018.

GRATULERA kolleksjonen1.8.2018 09:37Pressemelding

Si hei til GRATULERA – en vintage-kolleksjon i limited edition, som feirer 75 år med IKEA-design. Husker du den første KLIPPAN-sofaen, eller hva med røde BJURÅN stol? Det er på tide å gå tilbake i tid med noen nøye utvalgte favoritter fra 50- og 60-tallet, 70- og 80-tallet og 90- og 00-tallet. De forskjellige utgavene av GRATULERA lanseres på tre forskjellige datoer og henter frem noen av dine (våre) beste minner fra IKEA-historien.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,