IKEA inngår samarbeid med sosial entreprenør for å integrere innvandrerkvinner

IKEA har nå lansert en egen sytjeneste på varehuset på Slependen. Tjenesten skal driftes av den sosiale entreprenøren Sisters in Business, og har som mål å få innvandrerkvinner inn på arbeidsmarkedet.

På IKEA Slependen kan kundene bestille det de ønsker å få sydd av IKEAs metervare og få hjelp til å legge opp gardiner. Arbeidet utføres av innvandrerkvinner i nærmiljøet, som har fått opplæring og kvalifisering hos den sosiale entreprenøren Sisters in Business, som er ansvarlig for sytjenesten.

– En av de største utfordringene for innvandrerkvinner i Norge er å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Samarbeidet vi inngår med IKEA gjør at kvinnene som skal jobbe her får en fot innenfor. Nå gleder vi oss til å bli kjent med IKEAs kunder og våre 500 nye kollegaer på Slependen, sier Sandra Tollefsen og Farzaneh Aghalo, gründerne i Sisters in Business.

Et nyskapende samarbeid

Sytjenesten på IKEA Slependen er et resultat av et helt nytt partnerskap mellom Asker Kommune, NAV Asker, IKEA og Sisters in Business.

– Vi tror at vi finner bedre løsninger når gode krefter slår seg sammen. Vi håper at samarbeidet med IKEA kan bidra til at Sisters in Business får en god start, slik at de selv kan utvikle prosjektet til å stå på egne ben, sier Lene Conradi, ordfører i Asker kommune.

IKEA har bygget opp et eget område til Sisters in Business på varehuset hvor bestillingene skal sys. Målet er at flere kvinner får ansettelse i løpet av det første året, og at prosjektet på sikt kan etableres som en varig bedrift. Alle inntektene fra sytjenesten på IKEA Slependen går til Sisters in Business.

IKEA skaper arbeidsplasser for kvinner i lokalsamfunn

På verdensbasis jobber IKEA sammen med flere ulike sosiale entreprenører, hvor formålet er å styrke kvinners stilling i lokalsamfunnet. Dersom dette samarbeidet blir en suksess, ønsker IKEA Norge å etablere liknende samarbeid på flere varehus.

– IKEA ønsker å bidra til sosial endring ved å skape bærekraftige arbeidsplasser i samfunn som vi er en del av. Vi har god erfaring med å samarbeide med aktører i nærmiljøet vårt, dette er også noe medarbeiderne våre er veldig engasjerte i. Nå gleder vi oss til å tilby kundene våre en tjeneste de etterspør, samtidig som vi bidrar til å sysselsette innvandrerkvinner i lokalsamfunnet vårt, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

Kommunikasjonsrådgiver Jorunn Stokke Aamodt, tel: 928 26 541
Epost: jorunn.aamodt@ikea.com

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.