IKEA inngår samarbeid med sosial entreprenør for å integrere innvandrerkvinner

IKEA har nå lansert en egen sytjeneste på varehuset på Slependen. Tjenesten skal driftes av den sosiale entreprenøren Sisters in Business, og har som mål å få innvandrerkvinner inn på arbeidsmarkedet.

På IKEA Slependen kan kundene bestille det de ønsker å få sydd av IKEAs metervare og få hjelp til å legge opp gardiner. Arbeidet utføres av innvandrerkvinner i nærmiljøet, som har fått opplæring og kvalifisering hos den sosiale entreprenøren Sisters in Business, som er ansvarlig for sytjenesten.

– En av de største utfordringene for innvandrerkvinner i Norge er å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Samarbeidet vi inngår med IKEA gjør at kvinnene som skal jobbe her får en fot innenfor. Nå gleder vi oss til å bli kjent med IKEAs kunder og våre 500 nye kollegaer på Slependen, sier Sandra Tollefsen og Farzaneh Aghalo, gründerne i Sisters in Business.

Et nyskapende samarbeid

Sytjenesten på IKEA Slependen er et resultat av et helt nytt partnerskap mellom Asker Kommune, NAV Asker, IKEA og Sisters in Business.

– Vi tror at vi finner bedre løsninger når gode krefter slår seg sammen. Vi håper at samarbeidet med IKEA kan bidra til at Sisters in Business får en god start, slik at de selv kan utvikle prosjektet til å stå på egne ben, sier Lene Conradi, ordfører i Asker kommune.

IKEA har bygget opp et eget område til Sisters in Business på varehuset hvor bestillingene skal sys. Målet er at flere kvinner får ansettelse i løpet av det første året, og at prosjektet på sikt kan etableres som en varig bedrift. Alle inntektene fra sytjenesten på IKEA Slependen går til Sisters in Business.

IKEA skaper arbeidsplasser for kvinner i lokalsamfunn

På verdensbasis jobber IKEA sammen med flere ulike sosiale entreprenører, hvor formålet er å styrke kvinners stilling i lokalsamfunnet. Dersom dette samarbeidet blir en suksess, ønsker IKEA Norge å etablere liknende samarbeid på flere varehus.

– IKEA ønsker å bidra til sosial endring ved å skape bærekraftige arbeidsplasser i samfunn som vi er en del av. Vi har god erfaring med å samarbeide med aktører i nærmiljøet vårt, dette er også noe medarbeiderne våre er veldig engasjerte i. Nå gleder vi oss til å tilby kundene våre en tjeneste de etterspør, samtidig som vi bidrar til å sysselsette innvandrerkvinner i lokalsamfunnet vårt, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

Kommunikasjonsrådgiver Jorunn Stokke Aamodt, tel: 928 26 541
Epost: jorunn.aamodt@ikea.com