iFinnmark styrker seg som ledende digital lokalavis

Finnmarken og Finnmark Dagblad endrer seg og lanserer nye og bedre digitale tilbud til leserne i Finnmark. Alle ansatte ser fram til satsingen.

Færre papirutgivelser – enda sterkere digitalt satsing

Finnmarken og Finnmark Dagblad fornyer seg. Avisene styrker nettavisen iFinnmark som den viktigste nyhetskilden om Finnmark for finnmarkinger i hele landet.  Fra 13. juni reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken. Men allerede nå lanserer avisene hver sin nye sjudagers digitalavis.

Avisleserne i Finnmark er allerede landets mest digitale. Ingen norske aviser har høyere andel digitale abonnenter. Nå endrer avisene seg for å gi et enda bedre tilbud til det voksende antallet digitale lesere.  – Ingen skal slå oss på lokalt innhold fra Finnmark. Der skal vi være best og først digitalt, sier de to redaktørene i Finnmarken og Finnmark Dagbladet om bakgrunnen for den omleggingen av produktene som nå finner sted.

Nytilsatt ansvarlig redaktør i Finnmarken, Anniken Renslo Sandvik, har stor tro på endringen: – Finnmarken har bare siden januar økt sin digitale andel av abonnenter med åtte prosentpoeng. Leserne i Øst-Finnmark blir stadig mer digitale. Derfor gjør vi nå dette grepet for å bli enda bedre digitale og styrke oss som det digitale førstevalget for lokalt innhold.  Jeg har stor tro på dette. Det er jo store avstander i Finnmark, og ikke vanskelig å forstå at det stadig blir mer populært å lese oss på nett, i stedet for å vente på at papiravisen skal komme i postkassen, sier hun.

Også Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad og administrerende direktør i Finnmarken og Finnmark Dagblad er klar på hvorfor avisene nå endrer seg.

– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Finnmark Dagblad har flere digitale abonnenter enn papirabonnenter som første mediehus i Amedia, og Finnmarken ligger på topp 5-listen. Finnmarkingene er de mest digitale i hele Norge. Da er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier han.

Ny digitalavis – sju dager i uken

Det siste året har både Finnmark Dagblad og Finnmarken hatt kraftig digital vekst. Over 60 prosent av Finnmark Dagblad og Finnmarkens abonnenter er aktive brukere av det digitale tilbudet.

– Avisene har hatt en voldsom vekst i antall betalende brukere. Begge titler går frem på opplaget, og har til sammen over 11.000 betalende abonnenter. Det er en betydelig del av Finnmarks befolkning, sier Reginiussen.

Derfor lanserer begge avisene hver sin nye digitalavis, «Nyhetsdøgnet», som kommer ut sju dager i uka.  - Her samles sakene våre journalister har jobbet med det siste døgnet. I digitalavisa til Finnmarken vil leserne finne relevante saker fra Øst-Finnmark, og tilsvarende fra Vest-Finnmark i Finnmark Dagblad. Dette vil også gjøre det mye enklere for leserne å finne saker som er relevante for dem, forteller Sandvik.

Fyldigere papirutgaver

Papiravisene på tirsdag og lørdag forsvinner, men Finnmarken og Finnmark Dagblad skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene. Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen.

- Man skulle kanskje tro at det å ta vekk lørdagsavisen var det vanskeligste, men sånn har det ikke vært for oss. Etter at Posten sluttet med distribusjon av lørdagsavisene, har vi hatt store problemer med å levere produktet vårt til kundene, og det har vært frustrerende både for både leserne og oss. Derfor er jeg glad for at vi nå kan tilby en helgeavis som kommer ut fredag i stedet. Tirsdagsavisen har vi valgt fordi det er den utgaven færrest av våre lesere har et forhold til, forteller Sandvik.

Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen.

– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk, sende mer live, og være enda mer tilstede der det skjer. Du får mindre papir, men mer lokalavis, er budskapet fra redaktørene.

Arne Reginiussen, sjefredaktør i Finnmark Dagblad og adm. direktør i Finnmark Dagblad og Finnmarken: 952 45 385

Anniken R. Sandvik, sjefredaktør i Dagbladet Finnmarken: 467 44 461

Marit Skog, regiondirektør og styreleder i Finnmark Dagblad og Finnmarken: 958 22 110