If: Venter flere elbilstopp på veiene

De nærmeste dagene vil mange elbileiere gå på en rekkeviddesmell. Grunn: Flere dager med virkelig kulde.
Rekkeviddehjelp på iskalde dager er et fenomen som har kommet til på norske veier de siste årene. Tidligere kunne du kjøre tom for diesel eller bensin, nå kjører du tom for strøm. (Foto: If)

Når gradestokken viser mange minusgrader, går rekkevidden til elbiler ned fordi batteriene blir påvirket av de lave temperaturene. Meteorologene melder om 15-16 minusgrader fra helgen mange steder i landet, og kulda vil holde seg noen dager.

- De siste årene har pågangen av telefoner økt på iskalde dager fra elbileiere som har kjørt tomme for strøm på veien og trenger veihjelp, opplyser informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Det er særlig ferske elbilister som ringer forsikringsselskapet sitt for å be om bergingsbil når kulda virkelig setter inn.

- Norge er kanskje det landet i verden med de mest erfarne elbilkjørerne, og de har lært seg hvordan batterier og bil blir påvirket når det er vinter. Men er du ny i elbil, tar det litt tid å bli kjent med bilen. I første vintersesong kommer nedsatt rekkevidde når det er ekstra kaldt som en overraskelse på mange, sier Clementz.

Mye snø i veibanen påvirker også rekkevidden, fordi rullemotstanden øker.

Veihjelp er inkludert i kaskoforsikringen hos de fleste forsikringsselskaper. Egenandelen ved redning er som regel på rundt 500 kroner.

- Tidligere var det bare bensin- og dieselbileiere som ringte oss og ba om assistanse på kalde dager. De trengte - og trenger - starthjelp for å få i gang bilen, gjerne hjemme i egen oppkjørsel. Det nye er at elbilene i større grad trenger hjelp ute i felten fordi elbileieren har gått på en rekkeviddesmell, sier informasjonssjefen i If.

Her har vi råd til deg: Slik øker du elbilens rekkevidde på vinterføre.