If: Utfordrende å få elsparkesyklister til å kjøpe pålagt forsikring

Det kan bli tøft å få folk til å skjønne at de må ha ansvarsforsikring på elsparkesykkel, tror If.
Nå får elsparkesyklister og utleiefirmaer krav om ansvarsforsikring fra myndighetene. (Foto: Pexels)

Myndighetene vil fra september i år kreve ansvarsforsikring på elsparkesykler som leies ut. Fra 1. januar neste år må alle private eiere av slike kjøretøyer også ha kjøpt og ha ansvarsdekning.

– Som forsikringsselskap kommer vi til å sette opp og lage disse ansvarsforsikringene. Utfordringen vil nok bli å få alle privatpersoner som eier en elsparkesykkel til å forstå at denne forsikringen er noe du faktisk er lovpålagt å ha, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Små elektriske kjøretøy, som elsparkesykler, vil bli omfattet av bilansvarsloven, inkludert krav om ansvarsforsikring.

Mandag offentliggjorde Samferdelsdepartementet at det blir strengere regler for elsparkesykler.

– Vi i If er positive til at det kommer tiltak som kan bidra til å få ned antallet ulykker med elsparkesykler. Personskadene kan bli alvorlige. Vi kommer til nå til å gå nøye inn i regelendringene, og vi jobber allerede med å lage forsikringsprodukter tilpasset de nye reglene, sier Clementz.

– Vi tror imidlertid at myndighetene har et stort informasjonsarbeid foran seg for å få folk til å forstå viktigheten av å ha denne lovpålagte ansvarsdekningen, sier Clementz.

– En positiv ting ved å innføre ansvarsforsikring for utleiefirmaer, er at forsikringsbransjen kan være med på å sette opp krav til utleier for å redusere risiko. For eksempel tidspunkter for utleie og krav til hjelm, sier kommunikasjonssjefen i If.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. (Foto: If)