BedriftsforbundetBedriftsforbundet

Hvordan blir 2017 for nordnorsk økonomi?

Bedriftsforbundet og Agenda Nord-Norge inviterer til Konjunkturbarometeret for Nord-Norge 2017 i Tromsø 28. november. Presentasjonen vil bli holdt av Roger Ingebrigtsen, daglig leder i Agenda Nord-Norge.

Mandag 28.november kl 11.00-11:30 inviterer Bedriftsforbundet og Agenda Nord-Norge til presentasjon ved Roger Ingebrigtsen av Konjunkturbarometeret for Nord-Norge i 2017. Kom til vårt arrangement på Radisson Blu Hotel Tromsø for å høre Agenda-Nord legge frem deres forventninger om nordnorsk økonomi i det kommende året.

Nord-Norge er fortsatt på vei oppover

I følge SSB lå den årlige veksten i Nord-Norges økonomi nesten ett prosentpoeng høyere enn i resten av landet i perioden 2008-2013. Det kan høres lite ut, men på lang sikt gir dette store tall. Konjunkturbarometerets beregninger viser at forskjellen i vekst har vært enda større etter 2013.

Det som har slått positivt ut i nord, er kraftig vekst i sjømat- og reiselivsnæringen, økende eksport fra prosessindustrien, og ikke minst at Nord-Norge har vært mindre utsatt for oljebremsen. Spørsmålet er om denne trenden fortsetter.

Småbedriftene er viktigst

Når Norge nå er i en omstillingsprosess er det viktigere enn noen gang å satse på de som igjen skaper nye arbeidsplasser i samfunnet.

— Norsk næringsliv er mer enn bare Statoil og Telenor og dette gjør Nord-Norge til en veldig spennende region. Sammenlagt er det småbedriftene som er de største verdiskaperne. Hele 3 av 4 bedrifter i Norge har under 10 ansatte, sier Olaf Thommessen, administrerende direktør i Bedriftsforbundet.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.