SMB Norge

SMB Norge: Muligheter for småbedriftene i den ny handelsavtalen med India

10. mars kunngjorde Nærings- og fiskeridepartementet at Norge og de andre EFTA-landene er enige med India om en handelsavtale. – Gir fantastiske muligheter for norske bedrifter, sier administrerende direktør i SMB Norge Jørund H. Rytman.

Avtalen som ble signert i New Delhi søndag 10. mars av blant andre næringsminister Jan Christian Vestre, er en historisk avtale som regjeringen sier vil gi nulltoll på nesten all norsk eksport til India. SMB Norge mener at denne avtalen gir norske bedrifter en stor mulighet, spesielt siden departementet sier at det skal etableres et eget kontor av India for å hjelpe norske bedrifter i å operere i det indiske markedet.

– Denne avtalen gir fantastiske muligheter for norske bedrifter som ønsker å starte med eksport til India. Vi vet det er mange små og mellomstore bedrifter som ønsker å drive med internasjonal handel, så at det skal etableres et eget kontor for å bistå norske bedrifter å operere i det indiske markedet er noe vi i SMB Norge syns er et veldig bra tiltak som vil gjøre dette enklere for små og mellomstore bedrifter, sier administrerende direktør i SMB Norge Jørund H. Rytman.

Videre ønsker SMB Norge å komme med en oppfordring til regjeringen.

- Vi håper at regjeringen også utnytter dette med mer fokus på næringsfremme via ambassaden i India og Innovasjon Norge fremover. Viktig at regjeringen bidra til at norske bedrifter får vite om denne, men også andre frihandelsavtaler, sier Jørund H. Rytman.

Følg pressemeldinger fra SMB Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SMB Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SMB Norge