Hold Norge Rent reiser på ekspedisjon

Tusenvis av frivillige lader nå opp til Strandryddedagen lørdag 5. mai, og i år reiser Hold Norge Rent for første gang ut på ekspedisjon for å rydde sammen med frivillig langs kysten.

Foto: S/S Vega

For 8. år på rad inviterer Hold Norge Rent til Strandryddedagen. I år finner dagen sted lørdag 5. mai og er høydepunktet i årets strandryddeuke som løper fra 30. april til 6. mai.

Strandryddeuken samler frivillige fra nord til sør og fra øst til vest. Det ryddes langs strender, ute på øyer og holmer, i havnebasseng og på havbunnen og i innlandet langs vassdrag og innsjøer.

Barnehager, skoler, bedrifter, lag og foreninger, frivillige og ideelle organisasjoner, friluftslivet, idretten, miljøorganisasjoner, avfallsbransjen, kommuner og andre offentlige aktører er alle med på dugnaden.

- Strandryddedagen er Norges største kollektive ryddedugnad, og vi inviterer alle til å bli med ut og rydde, sier prosjektleder i Hold Norge Rent, Malin Jacob.

I år reiser Hold Norge Rent for første gang ut på en strandryddeekspedisjon i forbindelse med Strandryddedagen. Med S/S Vega seiler ekspedisjonen tur/retur Oslo-Runde-Oslo i perioden 18. april til 12. mai.

- Strandryddeekspedisjonen skal bidra til å bevisstgjøre og skape engasjement, samt motivere til mer frivillig opprydding av marint avfall, forteller Jacob.

Ekspedisjonen er et samarbeid med Ragn-Sells, og i tillegg til Oslo og Runde skal S/S Vega besøke Fredrikstad, Kristiansand, Bergen, Florø, Haugesund, Farsund og Kragerø.

- I 2017 bidro nærmere 50 000 frivillige til opprydding av marint avfall, og vi håper at ekspedisjonen vår vil bidra til å mobilisere enda flere ryddere i år, sier Jacob.

Strandryddeekspedisjonen støttes av Ragn-Sells, sjømatnæringen, Orklas Klar-serie og Helly Hansen.

Ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Arild Hermstad på 98036762 eller arild.hermstad@holdnorgerent.no for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.