HK KREVER AT VARDIA IKKE LEGGER NED PÅ SORTLAND

3.5.2016 15:24 | Handel og Kontor i Norge

Handel og Kontor reagerer på at ledelsen vurderer å legge ned på Sortland. - Dette vil bety tap av mange arbeidsplasser og har store konsekvenser for menneskene og familiene som bor der, sier forbundsleder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes.

Dersom ledelsen gjennomfører beslutningen om å legge ned på Sortland, vil 76 arbeidsplasser gå tapt. - Vi ber ledelsen om å ta sitt samfunnsansvar overfor lokalsamfunnet, lytte til de tillitsvalgte og revurdere sin beslutning, sier Sundnes.

De tillitsvalgte kan dokumentere at det vil være mer lønnsomt og penger å spare på å beholde avdelingene på Sortland og Porsgrunn, framfor å legge ned Sortland. Da er det uforståelig at ledelsen styrer mot nedleggelse.

- Vi kan heller ikke forstå at selskapet vil erstatte rådgivere med lang erfaring og høy kompetanse på Sortland med nyrekruttering i Porsgrunn og i tillegg forlate visjonen om å skape et Nordnorsk kompetansesenter innen forsikring, uttaler Sundnes.

HK mener også at fylkeskommunen involveres for sent, noe som bryter med formålet med omstillingsloven. Bedriften skal sikre at ansatte og samfunn blir så lite skadelidende som mulig og skal samtidig vurdere hva som må til for videre drift av virksomheten.

- Vi forutsetter at det ikke gjennomføres noen salg, disposisjoner eller oppsigelser før en slik prosess er forsvarlig gjennomført, avslutter Sundnes.