HJÄRTELIG, en kolleksjon for deg som trenger å koble av

13. april lanserer IKEA en ny kolleksjon designet av Maja Ganszyniec og Andreas Fredriksson. Kolleksjonen er laget av naturlige materialer som appellerer til sansene dine og skal bringe deg nærmere naturen.

Last ned flere bilder i mediebanken.

HJÄRTELIG-kolleksjonen er en oppfordring til å ta et avbrekk fra stresset i hverdagen. Møblene er slitesterke, praktiske og laget for hverdagsbruk, men har samtidig et rolig og delikat uttrykk.

Bærekraftig materiale

Designerne har fokusert på bærekraftige materialer og produksjonsmetoder, som fornybare, resirkulerte eller resirkulerbare materialer. Kork, lin, rotting, furu og vannplanter står i fokus.

All bomull i IKEAs produkter kommer fra mer bærekraftige kilder, noe som betyr at bomullen enten er gjenbrukt, eller blir dyrket med mindre vann, kunstgjødsel og sprøytemidler, samtidig som bøndenes fortjenestemarginer øker.

Naturen inn i hjemmet

Behagelige teksturer, et avslappende uttrykk og dufter fra naturen gjør at du kan ta naturen inn i hjemmet uavhengig av hvor du bor. Kolleksjonen skal kunne brukes hver dag, og gi en mer avslappende stemning hjemme. Uansett om det er ved å gjøre yoga, stelle plantene eller bare å slappe av blant vakre, naturlige materialer, legger HJÄRTELIG-kolleksjonen til rette for avkobling.

Vi vil at HJÄRTELIG-kolleksjonen skal nå alle sansene dine, forteller designer av kolleksjonen, Maja Ganszyniec.

Fra en fleksibel seng perfekt for cowboystrekker, til yogasett for bedre treningsøkter og duftlys for en avslappende atmosfære… HJÄRTELIG er en kolleksjon med møbler,  dekorative gjenstander og yogautstyr, nøye satt sammen for å sette stemningen for hvile, avstressing og avkobling.

Kolleksjonen er i salg på alle IKEAs varehus fra 13. april (NB - selges ikke på nett).

Last ned bilder og pressepakke i mediebanken.

Last ned flere bilder i mediebanken.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.