Heving av aldersgrensa vil virke mot sin hensikt

1.12.2016 10:00 | Unio

- Heving av aldersgrensen i arbeidslivet vil kunne virke mot sin hensikt ved at flere bedrifter lager egne interne ordninger som er lavere enn dagens aldersgrense på 72 år, sier Unio-leder Ragnhild Lied i en kommentar til at Aldersgrenseutvalget i dag la fram sin rapport.

Et samlet utvalg har støttet regjeringens intensjon om å få flere eldre i arbeidslivet. Lied mener, i likhet med flertallet i utvalget, at utfordringen ikke er å få noen få til å jobbe etter 72 år, men å få flere til å jobbe lengre opp i 60-årene.
- Det som er viktig framover, er å tilrettelegge for yngre seniorer slik at de blir værende i arbeid. Da er bedre organisering av arbeidsdagen som ekstra ferieuke, rett til redusert arbeidstid og tilrettelegging av arbeidsoppgaver nøkkelen.