Grønn moro på Bislett stadion

I dag gikk startskuddet for seks tusen spente og glade elever som skulle løpe årets TINEstafetten på Bislett stadion. Med nydelig vårvær var det klart for løpeglede og laginnsats under et av Norges største idrettsarrangementer, som i år har et bredt samarbeid med Miljøagentene.
Miljøagentene på TINEstafetten

På Bislett stadion var det hvite TINEstafetten-drakter så langt øyet kunne se da forventningsfulle elever fra skoler i Oslo-området inntok norsk friidretts storstue for å gi alt for laget og klassen sin.

Tidligere friidrettsutøver, og nå ansatt i Friidrettsforbundet, Christina Vukicevic Demidov ønsket alle elevene velkommen.

– Jeg er så misunnelig på alle dere som skal løpe stafett i dag! Jeg har vært med på TINEstafetten selv, og har kun gode minner herfra. Husk å ha det skikkelig gøy – dette er ikke noe å være nervøs for. Her er det ingen tapere – kun vinnere, sa hun.

Bærekraft på agendaen
I år stilte 108 000 elever fra nord til sør til start på TINEstafetten. Siden 1993 år har over 1.7 millioner elever deltatt på TINEstafetten, og det er få arenaer som samler like mange barn og unge på én dag. I år ønsker TINE å bruke denne dagen til å samtidig sette fokus på en av vår tids viktigste saker – klima og miljø. Derfor toppet TINEstafetten stafettlaget med barnas miljøvernorganisasjon, Miljøagentene, og sammen har de laget dedikerte miljømål for årets stafett.

Miljøagentene stilte med eget stafettlag, og Miljøagentene Ulrik og Olivia holdt en appell for alle deltakerne og tilskuerne som tok turen til Bislett i dag.

– Det er vi barna som skal overta stafettpinnen i klimakappløpet. De voksne har prøvd, men nå er det vår tur. Og vi skal klare det. I dag for eksempel har vi spart kloden for utrolig mange kilo CO2, bare ved at vi sammen klarer å følge miljømålene for stafetten, sa de to unge agentene.

Barn på TINEstafetten

Store stjerner på tribunen
Tilstede på Bislett var også kremen av norske toppidrettsutøvere. I tillegg til Vukicevic, var alpinistene Kjetil Jansrud, Ragnhild Mowinckel og Alexander Aamodt Kilde, friidrettsessene Hedda Hynne, Sondre Nordstad Moen og Ole Stunes Isene, i tillegg til landsspillerne i fotball, Guro Reiten og Emilie Haavie, på plass for å heie frem de unge lovende.

For Haavi og Reiten var det spesielt fint å se hvor gøy de unge stafettdeltakerne hadde det under dagens arrangement.

– Idrett handler om å ha det gøy. Enten du er syv eller tjuesyv år – så skal det være gøy å holde på. På TINEstafetten ser du at barna har det moro, og det er utrolig viktig, sa de.

Kjetil Jansrud er også mektig imponert over dagens ungdom, både på og utenfor banen.

– Det er helt fantastisk å se så mange engasjerte barn og unge samlet her i dag. Det er stort å se all idrettsgleden, men også engasjementet de har for det som er enda viktigere – nemlig å redde kloden vår. Jeg er rett og slett veldig imponert over dem, sa han.

Konkurrerte i kildesortering
Også de profilerte utøverne måtte til pers under dagens arrangement. I pausen var det duket for konkurranse inspirert av «Mesternes mester», hvor idrettsprofilene blant annet knivet om å være den beste, og raskeste, på korrekt kildesortering.

Mellomdistanseløper Hedda Hynne syns det var en morsom måte å lære på.

– Med en gang det er konkurranse, så er det jo gøy! Jeg tror veldig på å lære gjennom lek – og det funker, for jeg kommer til å tenke meg litt ekstra om neste gang jeg skal kildesortere hjemme, sa Hynne.

Kildesortering på TINEstafetten

Et vellykket arrangement
Arrangørene var også godt fornøyd med dagens arrangement.

– Det er fantastisk gøy å se hvor flinke og engasjerte alle barna og de unge er – og hvor gøy de har det når de løper stafett sammen. TINEstafetten handler om samarbeid, mestringsfølelse og glede, og hvert år blir vi like imponert over entusiasmen og gleden hos elevene som heier hverandre frem eller krysser målstreken etter å ha gitt alt for sitt lag, sa Linn Baarlid, prosjektleder for TINEstafetten i Friidrettsforbundet.

Ann-Kristin Syversen i TINE sier seg helt enig, og legger til at årets tema var en hit blant de unge løperne.

– Vi har fått masse positive tilbakemeldinger på tema i år. Målet var å «farge TINEstafetten grønn», og det hadde vi ikke klart uten engasjerte barn og unge som brenner for miljøet. Bærekraft er på mange måter som en stafett – alle må gjøre en innsats, og gi nestemann best mulig utgangspunkt. Det handler om å jobbe sammen om å få til noe stort, men det er også mulig å ha det skikkelig gøy underveis – og det har dagens barn og unge skjønt, avsluttet hun.

Les mer om TINEstafetten her.

Miljøagentene på TINEstafetten
Kjetil Jansrud på TINEstafetten