Gitte Brunstad – Drømmer om OL i Tokyo, men først er det NM

Gitte Brunstad (25) fra Mizuchi karateklubb er på landslaget i karate. Hun drømmer om å kvalifisere seg til OL i Tokyo 2020, men først er det NM på hjemmebane.

Årets NM i karate arrangeres av Norges Kampsportforbund, Mizuchi Karateklubb og Lørenskog Karateklubb helgen 25.-26. Mars.

Gitte Brunstad konkurrerer i klassen -68kg for senior kvinner og er regjerende norgesmester i sin klasse. Hun vant også gull i åpen vektklasse og kumite for lag, i tillegg til at hun stakk av med kongepokalen på kvinnesiden. Forberedelsene før årets NM har derimot ikke vært optimal. På grunn av en hofteleddslitasje måtte hun gjennom en operasjon i november i fjor. Legene måtte sy sammen en rift og fjerne en beinutvekst i hofteleddet. NM blir hennes første konkurranse etter operasjonen.

Gitte forteller at opptreningen har vært hard, men tanken på å få trene karate igjen har vært en stor motivasjon. På grunn av skaden har hun måttet forberede seg annerledes enn tidligere og lagt mer fokus på mental trening. På spørsmålet om hvordan det har vært å komme tilbake forteller hun at hun ikke er 100% tilbake ennå. Derfor er hun også tydelig på fokusområdene til helgen: «Jeg ønsker å finne tilbake til kampmodus etter et opphold fra konkurranse, og løse tekniske arbeidsoppgaver med overbevisning», forteller Gitte. Hun presiserer at fokuset er på å fighte godt og få godfølelsen på matta. En medalje vil avhenge av hvor godt hun løser arbeidsoppgavene.

Karate på OL-programmet i Tokyo 2020
Da det var klart at karate ble tatt med som prøveidrett i neste OL satte Kampsportforbundet i gang et fulltidslandslag i karate. Laget er plukket ut etter en lang søknads- og vurderingsprosess og består av tre utøvere: Tommy Kamhaug, Ismail Bellemkhanate og Gitte Brunstad. Fulltidslandslaget trener to økter om dagen med både karatetrening, skadeforebyggende trening og fysisk trening.

Gittes merittliste er lang, men hun fremhever VM-sølv fra 2014 og en 5.plass fra fjorårets VM som sine beste resultater. Nå har hun satt seg mål om OL-medalje i Tokyo 2020. Hennes prestasjoner blir lagt merke til av Olympiatoppen som har tildelt henne stipend for å kunne satse fullt.

Hun forteller at overgangen til å være utøver på full tid har vært veldig spennende. Det har gitt henne tettere oppfølging fra landslagstreneren og muligheten til å fokusere mer på selve idretten. Samtidig forteller hun at det har vært krevende å øke mengden karatetrening, men er klar på at det er det som trengs for å lykkes.

Karate-NM
Karate-NM arrangeres i Bærums Idrettspark på Rud Hauger i Bærum lørdag 25. mars. Det deltar nesten 500 karate-utøvere fra hele landet i mesterskapet. NM starter klokken 09:00. Det er superfinaler klokken 18:00-20:00. Les mer om Karate-NM HER

Karate og konkurranser
Karate har utviklet seg gjennom flere hundre fra å være et japansk kamp og selvforsvarsystem til å bli en kjempe populær konkurranseidrett. Karate skal være på OL-programmet i 2020 og er tatt opp som idrett på ungdoms-OL.  På verdensbasis har karate nesten 11 millioner medlemmer i 198 nasjoner.

Karate har to konkurranseformer: Kumite (kamp) og kata:

* Kata: Utøverne skal gå serier med teknikkombinasjoner satt sammen i et mønster som simulerer en kampsituasjon. Hver stilart har sine kataer. Mange kataer går igjen i de forskjellige stilartene, men utføres forskjellig. Kata er hjertet i de fleste karatesystemer, og anses som selve arven fra gamle dager.

* Kumite (kamp): En karatekamp foregår mellom to motstandere. De skal benytte ulike teknikker mot hverandre: slag, spark og tillatte kast- og feieteknikker. Teknikkene skal være sterke, riktig utført og kontrollerte.

Konkurransen er oppdelt i vektklasser for damer og herrer. Det konkurreres i fem vektklasser for kvinner, og fem for menn. Senior menn konkurrer i én runde à tre minutter, mens senior kvinner og juniorer konkurrere i én runde à to minutter. Den som får inn flest treff, vinner kampen.

Konkurransene er i både semikontakt (kun tillatt med markering) og fullkontakt (kan vinne på knock out). I de internasjonale forbund NKF står tilsluttet er det kun semikontakt på programmet.