Gå ikke glipp av FO-dagene

1.11.2016 16:02 | Fellesorganisasjonen

I morgen onsdag 2. november braker FO-dagene løs i Oslo. Dette er landets største fagkonferanse for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleier og velferdsvitere. Arrangementet går over tre dager, og fokuset er de voksende ulikhetene i Norge. FO-dagene byr på rundt 30 spennende innledere fra inn- og utland – ulike organisasjoner og felt.

Det er første gang FO-dagene arrangeres, men det er planlagt at konferansen skal bli en tradisjon som gjentas annet hvert år. I år er det ventet i underkant av 300 deltakere fra ulike deler av velferdstjenesten, som blant annet barnevernet, sosialtjenesten (NAV), tjenesten til utviklingshemmede og rusomsorgen. - Gode tjenester skapes av gode fagfolk, og barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere er sentrale profesjonelle aktører i velferds Norge, påpeker FO-leder Mimmi Kvisvik.

Oslos ordfører Marianne Borgen holder åpningshilsen. Deretter følger et fullspekket program i tre dager med interessante innlegg, debatter og praksisbesøk. Hele programmet kan leses her

Under følger noen tips til hva dagene byr på:

Tjenester til utviklingshemmede:

Bernt Barstad belyser hvordan rettssikkerhet og demokratiske rettigheter for personer med utviklingshemning kan styrkes, Lisbeth Pipping forteller om det å vokse opp med en utviklingshemmet mamma, og journalist Thomas Ergo snakker om «hva vi kan lære av de tragiske enkeltsakene».

Sosialt arbeid:

Det blir fokus på NAV og muligheter for å få ungdom til å lykkes i arbeidslivet. Dette følges opp av paneldebatten: «Kommer flere unge i jobb når døra blir smalere til arbeidsavklaringspenger?» I tillegg snakker den anerkjente professor Walter Lorenz om viktigheten av sosialt arbeid, og du kan høre sosionom og forfatter Susanna Alakoski fortelle om det å vokste opp i fattigdom.

Barnevern:

Barn- og unges rettsvern belyses av professor Elisabeth Gording Stang og leder av Landsforeningen for barnevernsbarn, Ruzzel Solberg. I tillegg er det fokus på ungdom og utenforskap, hvor blant andre sosionom og tidligere nynazist Tom Olsen snakker om forebygging av radikalisering og ekstremisme. Hvordan man jobber med traumer hos barn, som er utsatt for omsorgssvikt, belyses også.

Kontakt:
Vil du delta, har spørsmål, eller ønsker å intervjue noen under arrangementet, ta kontakt med FOs kommmunikasjonsleder Camilla Moe Røisland.
Mobil: 48063737
E-post: camilla@fo.no

Vel møtt!

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbundet for 27.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter. FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).