Likelønnsdagen: Fra i dag jobber kvinner gratis ut året

Likelønnsdagen markerer at menn allerede har tjent en gjennomsnittlig kvinnes inntekt. I år faller dagen på 17. november.
Mimmi Kvisvik har lenge kjempet for lik lønn for arbeid av lik verdi. Her fra 1. mai i Bergen 2022 (Foto: Odd Mehus / FO)

I følge SSB utgjorde kvinners lønn i gjennomsnitt 87,9 prosent av menns lønn i 2021. Omregnet til dager i året har menn i snitt allerede tjent en gjennomsnittlig kvinnelønn 17. november.

– Fra og med i dag jobber kvinner i prinsippet gratis ut året. Med dagens utvikling vil det ta over 50 år før vi får likelønn i Norge. I dag markerer vi likelønnsdagen, fordi vi en dag håper å slippe, sier Mimmi Kvisvik, forbundsleder i FO.

FO er fagforeningen for sosialarbeidere og står bak emneknaggen #hunjobbergratis som tidligere har skapt engasjement rundt likelønnsdagen. Selv om Norge regnes som ett av verdens mest likestilte land, mener Kvisvik at kvinnedominerte yrker fremdeles verdsettes lavere enn mannsdominerte.

– Noen påstår dette skyldes at vi ikke produserer verdier, men hvor mye sparer ikke sosialarbeiedrere staten for ved å hindre at ungdom dropper ut av skolen? Hva tjener vi på at arbeidsledige kommer tilbake i jobb og bidrar til fellesskapet, spør Kvisvik.

– Når det viktige ikke kan måles, blir det som kan måles viktig. Det er ingen tvil om at kvinner produserer verdier. Hva er da grunnen til at vi verdsettes mindre?

Krever lik lønn for arbeid av lik verdi

FO organiserer i hovedsak ansatte i offentlig sektor. Kvisvik mener at det fremdeles finnes tydelige lønnsforskjeller når man sammenligner yrkesgrupper innenfor samme sektor.

– Alle medlemmene våre har minst en treårig høyere utdanning. Sammenligner vi sosialarbeidere med mannsdominerte yrker med like lang utdanning i kommunal sektor, blir vi flemdeles hengende etter lønnsmessig, sier Kvisvik.

En rapport fra Institutt for samfunnsforskning viste i 2020 at det ikke er mulig å forklare hele lønnsgapet mellom kvinner og menn.

– God livskvalitet er like mye verdt som god veikvalitet. Det er like viktig å rehabilitere mennesker som å rehabilitere bygninger. Vi krever bare lik lønn for arbeid av lik verdi. Spørsmålet er ikke om det finnes lønnsforskjeller, men hva vi vil gjøre med det, sier FO-lederen.

Selv har hun tre forslag hun mener vil få forgang på likelønnsarbeidet.

– Vi må bruke Aktivitets- og redegjørelsesplikten for å bli kvitt ulovlige lønnsforskjeller på arbeidsplassene. Så må vi i fagbevegelsen prioritere likelønn i tariffoppgjørene og regjeringen må invitere til et trepartssamarbeid om likelønn. Fremover må vi både jobbe tariffpolitisk og samfunnspolitisk, sier Kvisvik.

FOs likelønnskrav:

1. At ARP brukes avktivt for å bli kvitt ulovlig lønnsdiskriminering på arbeidsplassen.
  2. At LO prioriterer likelønn i de kommende tariffoppgjørene.
  3. At likestillingsministeren inviterer partene i arbeidslivet til å lage en langsiktig likestillings- og likelønnsstrategi.

For flere kommentarer, kontakt:

Mimmi Kvisvik
Forbundsleder
mimmi.kvisvik@fo.no

Daniel Charles Hextall
Presseansvarlig
charles@fo.no

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1993 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer nærmere 35 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre utgjør hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. Sosialarbeidere skaper verdier og muligheter til det beste for den enkelte, deres pårørende og samfunnet som helhet. Uten dem vil helsemessige og sosiale belastninger ramme flere og hardere. FO er deres fagforening.

Vi står opp for dem, som står opp for andre.