Fremtiden er elektrisk med ŠKODA VISION E

Konseptbilen ŠKODA VISION E viser for første gang selskapets visjoner for fremtidens mobilitet. Den lekre SUV-coupéen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer og er klar for å kjøre selv.
ŠKODA VISION E

Planleggingen av morgendagens mobilitet er i full gang hos ŠKODA. Merkets første elektriske og selvkjørende konseptbil viser hvordan selskapet ser for seg den elektriske fremtiden.

Med sine mål på 4,6 meter lengde, 1,9 meter bredde og 1,55 meter høyde har VISION E en imponerende tilstedeværelse. Akselavstanden på 2,85 meter og de korte overhengene sørger samtidig for veldig god innvendig plass – noe som er typisk for ŠKODAs modeller. Det fremtidsorienterte konseptet kombinerer den høye sitteposisjonen som er typisk for SUV-er med en dynamisk silhuett og en skrånende taklinje man kjenner igjen fra coupé-modeller.

Takket være en kombinert effekt på 225 kW byr ŠKODA VISION E på sømløs og kraftig akselerasjon opp til toppfarten på 180 km/t. De kraftige lithium-ionbatteriene sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer, og de to elmotorene gjør at bilen fordeler kreftene mellom alle fire hjul. På den måten er sikkerhet, fremkommelighet og dynamiske egenskaper på topp i alle situasjoner.

Med VISION E gir ŠKODA også et innblikk i teknologien for autonom kjøring som snart kommer. Nye undersøkelser viser at rundt 15 prosent av alle nye biler vil kunne kjøre helt selvstendig i 2030, og ŠKODA VISION E tilfredsstiller kravene for autonom kjøring på nivå tre. VISION E kjører på egenhånd i kø, bruker autopilot på motorveier, holder seg i kjørefeltet og unngår hindringer. I tillegg gjennomfører den forbikjøringer, leter etter parkeringsplasser og både parkerer og kjører ut av parkeringsplassen av seg selv. For å gjøre alt dette mulig, er bilen utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikken og miljøet rundt bilen.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets globale vekststrategi. ŠKODA utvikler sine egne konsepter for elektrisk mobilitet basert på konsernets MEB-plattform.

Elektrifiseringen av ŠKODAs modellportefølje vil starte allerede i 2019 med en ladbar hybrid-versjon av ŠKODA SUPERB. I 2020 vil ŠKODAs aller første helelektriske modell lanseres, og innen 2025 vil det være fem elektriske modeller fra ŠKODA tilgjengelig i forskjellige klasser.