Fortsatt ledige hytter i sommer

Det er fortsatt mulig å leie idylliske feriehytter for en rimelig penge flere steder i landet. – En fantastisk mulighet for de som er sent ute med sommerplanene, som også er både rimelig og miljøvennlig, mener Norsk Friluftsliv.

FORTSATT LEDIG: Våningshuset på Holden fjellgård på Snåsa er en av hyttene som fortsatt er ledige i sommer. Foto: Marit Holien.

- Det er ingen grunn til å betale i dyre dommer for å reise til Syden, for luksuslivet er sannsynligvis nærmere enn du aner, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

- Det å sette av tid i sommer til å leie en hytte i noen dager er en flott mulighet for naturopplevelser som en ikke har tid til i en travel hverdag.

Muligheter flere steder i landet

Statsskog, som har rundt 70 hytter for korttidsleie rundt om i landet, bekrefter at det fortsatt er flere muligheter for å få leid hytte i sommer.

-Vi ser at det er de nyoppussede hyttene som ligger nærmest bilvei som er mest populære, men orker man å gå et lite stykke er det flere ledige hytter i juli, men mest i august, sier kommunikasjonsrådgiver i Statskog, Anne Berit Flo.

Flo kan bekrefte at det fortsatt er ledige hytter i både Troms, Trøndelag, Hedmark og Buskerud.

Nyåpnede hytter

Terje Andresen i Oslofjordens Friluftsråd kan informere om at også de har flere hytter som står klare til å tas i bruk i sommer.

-Vi har noen nyåpnede hytter som det fortsatt er mulig å leie. En av disse, Svartåshytta, er nyrestaurert, og er blitt veldig fin. Den ligger i Vestby og har plass til 8 personer, og bookingen åpnet i går, tirsdag, sier Andresen.

På deres hytter er det en grunnregel om at man ikke skal kunne leie hytter for flere enn tre overnattinger i strekk, nettopp for å sikre at flest mulig får benyttet seg av tilbudet. Det er et unntak for hytter som ligger litt mer utilgjengelig til, hvor man har mulighet til å leie i opp til fem dager.

-Tredagersregelen gjør at vi nesten alltid har mulighet til å finne ledige dager innimellom bookingene, også på kort varsel, sier Andresen.

Luksus med båtliv og fiske

Mange steder er det også tilrettelagt for en rekke friluftsaktiviteter.

-På flere av våre hytter følger det med både båt og, garn og fiskestang inkludert i hytteleia, så det er massevis av muligheter!, sier Heidi Brenden, ved Friluftstorget i Kongsberg.

– Vi får ofte tilbakemeldinger fra familier som sier at de opplever at hyttelivet gjør at de kommer så godt sammen. Her legger de bort nettbrettene og finner tilbake til hverandre, noe mange ser ut til å ha behov for.

Også Flo opplever å få mange positive tilbakemeldinger på det enkle hyttelivet.

- De færreste har utedo hjemme, og ikke mange må gå til bekken etter vann. Nettopp derfor blir det en ganske annerledes opplevelse i enkelt utstyrte hytter. Det rolige friluftslivet blir en slags luksus i en ellers hektisk hverdag for mange, sier Flo.

ENKEL LUKSUS: Hyttelivet byr på friluftsopplevelser som er luksus i en ellers hektisk hverdag. Foto: Torkel Skoglund