Forskere skal måle ungdoms tilpasningsdyktighet
Prosjektet ledes av postdoktor ved Centre for Educational Measurement på Universitetet i Oslo, Ronny Scherer. I løpet av de fire neste årene skal prosjektet utvikle et måleverktøy for elevers evne til å tilpasse seg ny informasjon. Verktøyet skal være databasert og fokusere på naturfag. Det vil bli tilgjengelig og gratis for norske skoler når det står ferdig.
Tilpasning kreves overalt
Tilpasningsdyktighet er en nøkkelegenskap i dagens samfunn. Hvordan måler man denne evnen og hvordan kan den forbedres?
– Vi lever i et informasjonssamfunn hvor informasjonen endres veldig fort. Tilpasningsdyktige mennesker kan endre mening om et tema hvis de får ny informasjon. I prosjektet ADAPT21 skal vi måle elevers evne til å tilpasse seg ny informasjon i det 21.århundret.
Utvikler gratis verktøy for alle skoler
Nå skal Scherer og prosjektgruppen utvikle et måleverktøy som lærere kan benytte for å teste elevenes tilpasningsevne. Verktøyet vil hjelpe lærerne til å se hvordan elevene tar til seg ny informasjon, og hvordan dette igjen påvirker deres handlinger og avgjørelser. Måleverktøyet skal utvikles som en app eller et dataprogram.
– Verktøyet gjør vi tilgjengelig og gratis for alle lærere når det står ferdig, forteller Scherer.
Skal teste 1500 ungdomsskoleelever
Prosjektgruppen skal nå besøke ungdomsskoler i hele Oslo-regionen og teste omtrent 1500 elever fra 8. til 10.klasse. Elevene skal gjennomføre oppgaver på PC, der de får stadig ny informasjon som de skal gjøre sine valg og vurderinger ut fra. I tillegg skal elevene svare på et spørreskjema, med spørsmål om blant annet deres språklige bakgrunn. Dette er ikke uten grunn, kan Scherer avsløre.
– Tidligere forskning viser at barn med tospråklig bakgrunn lettere tar til seg ny informasjon, så dette vil være en sentral del av vår analyse.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og varer fram til 2020.
Prosjektgruppen består foruten Scherer av Samuel Greiff ved Luxemburg universitet og en stipendiat som foreløpig ikke er ansatt. I tillegg er Ove Hatlevik ved Universitetet i Oslo og Øystein Guttersrud ved Naturfagsenteret rådgivere til prosjektet.
Foto av Scherer kan brukes fritt. Merkes "Universitetet i Oslo".
Scherer forstår norsk, men ønsker helst å kommunisere på engelsk.
Nøkkelord
Kontakter
Ronny SchererPostdoktor
Tel:22844402ronny.scherer@cemo.uio.noØystein AndresenFørstekonsulent
Tel:22850226 / 92410691oystein.andresen@cemo.uio.noOm UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Centre for Educational Measurement at the University of Oslo (CEMO) tilhører Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Det er en internasjonal forskningsenhet som forsker på pedagogiske målinger på alle nivåer i utdanningssystemet. CEMO har 20 ansatte og jobber tett sammen med kolleger fra andre land, spesielt Norge, Sverige, Tyskland, Luxemburg, Nederland og USA. I tillegg samarbeider CEMO med Det medisinske fakultet og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO om blant annet kvalitetssikring av eksamener og måling av læringsframgang.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom