Flere enn før julebulker bilen

Stadig flere sjåfører opplever å bulke de tre siste dagene før julaften.
Hvor mange som er ute på veiene samtidig og vær og føreforhold avgjør hva som blir det som gjerne kalles Den store bulkedagen før jul. (Foto: If)

Antallet har økt hvert eneste år siden 2014, og i fjor ble det registrert hele 5275 karosserisskader fra 21. til 23. desember. Det går fram av tall fra Finans Norge.

– Hektisk innspurt mot jul, stress og overfylte parkeringshus hvor alle kappes om å parkere nærmest mulig inngangsdøra, er årsaker som går igjen, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Finans Norges bransjestatistikk over karosseriskader viser at det på lille julaften og de to dagene i forkant, ble registrert 5275 skader i fjor. Det er en økning på 12 prosent siden 2014, da 4712 skader ble meldt til forsikringsselskapene. Siden har det vært en jevn økning i antallet bulketilfeller hvert eneste år.

Frykter for fredag

– Det blir stadig flere biler på norske veier, noe som merkes spesielt i disse hektiske førjulsdagene. Da skal alle inn i et overfylt parkeringshus for å handle inn de siste gavene og fylle opp kjøleskapet med julemat, forklarer Clementz.

Den verste bulkedagen av disse dagen de siste fire årene har helt klart vært 22. desember. Da har det i gjennomsnitt skjedd 1992 skader. Deretter følger lille julaften med 1578 skader og 21. desember med 1529 registrerte skader i snitt siden 2014.

– I år faller lille julaften på en søndag. Jeg tror det sannsynligvis i år vil gjøre 21. desember – fredag – til en mer utsatt dag enn lille julaften. Gjennomgående er det nemlig slik at når en av disse dagene faller på en søndag, betyr det mindre bulking. Åpningstidene i butikkene er kortere. Samtidig kan et snøfall eller veldig glatt føre brått forandre dette bildet, sier informasjonssjefen i If.

I fjor skjedde det hele 67 prosent flere skader på disse dagene, sammenliknet med ellers i året.

Rygger på hverandre

Påkjøring av parkert kjøretøy er blant skadetypene som er overrepresentert disse hektiske bulkedagene. Hele en av fem skader hvor skadebildet er kjent, er nettopp dette.

– Dette er blant de dagene i året hvor flest nordmenn kommer tilbake til sin parkerte bil og ser at noen har kjørt på den. Dessverre skjer det også altfor ofte det ikke er lagt igjen kontaktinformasjon, sier Clementz.

Ryggeskader, spesielt på parkeringsplasser og i parkeringshus, er også en gjenganger. Hele 15 prosent av de kjente skadene de siste fire årene oppsto i forbindelse med rygging.

– Hvis flere hadde parkert litt unna det mest hektiske området rett foran inngangen til kjøpesenteret, ville mye vært gjort. Rygger du inn når du skal sette fra deg bilen, har du dessuten bedre oversikt når du kjører ut igjen, sier Clementz.

Den største enkeltgruppen blant de innmeldte skadene er eneulykker. Dette er typisk en ulykke hvor du selv skraper borti veggen i parkeringshuset med bilen din eller får motorstopp. Eller du går tom for batteri på elbilen. Mer enn hver fjerde skade innmeldt til forsikringsselskapene de tre siste dagene før julaften var en slik skade.

- Vi får inn svært mange telefoner fra kunder som trenger veihjelp disse dagene. Veihjelp er dekket på kaskoforsikringen til praktisk til alle forsikringsselskaper, du betaler gjerne bare noen hundrelapper i egenandel, sier Clementz.

Det har vært en økning på 12 prosent i bulkeskader de siste dagene før jul siden 2014, opplyser informasjonssjef Sigmund Clementz i If. (Foto: If)