Fem drukninger i februar

Fem menn omkom som følge av drukning i februar. Antallet er to flere enn samme måned i fjor.
FARLIG IS: Matt Skuse er operativ fagansvarlige i Redningsselskapet. I denne videoen viser han hvordan man bedrer oddsen om man skulle gå gjennom isen.

Samtlige 12 som har druknet så langt i år er menn. To av drukningene i februar skjedde i Nidelva i Trondheim, der to menn på henholdsvis 65 og 21 år ble funnet druknet i to separate hendelser. Det gjør at Trøndelag så langt topper drukningsstatistikken med tre dødsfall som følge av drukning. Hordaland og Nordland har begge 2 drukninger så langt i 2018.

Tenk sikkerhet på isen
Våren lar vente på seg, og det meldes om fortsatt kulde over store deler av landet. De lave temperaturene gjør at mange bruker isen som rekreasjon, fiskeplass og snarvei.

Redningsselskapet har fokus på sikker ferd på is, og oppfordrer alle til å ta forholdsregler om man skal ferdes på isen. I Løpet av fjoråret druknet tre personer etter å ha gått gjennom isen.

–Det er spesielt viktig å snakke med barn om sikkerhet knyttet til is og lek i nærheten av islagte flater. En flytevest og gode varme klær vil helt klart være med å trygge barnet, men barn skal ikke leke alene i nærheten av vann uten oppsyn fra en voksen, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Redningsselskapets isråd:

• Sjekk varsom.no som er drevet av NVE og snakk med lokalbefolkningen.
  • Ikke begi deg ut på is som er under 10 cm tykk. Sjøis er som regel svakere enn ferskvannsis. Er det kommet snø på isen blir det enda viktigere å ta forholdsregler.
  • Vær obs på vann der det vanligvis er bevegelse. Her kan isen kan ha helt forskjellig tykkelse med en meters mellomrom.
  • Se etter oppgåtte stier. Du skal ikke stole blindt på dette, men da vil du lettere kunne kjenne etter, og eventuelt gjør en prøveboring før du fortsetter.
  • Vær obs dersom det er nysnø på isen.
  • Sjekk gradestokken og kle deg varmt og klokt. Følg trelagsprinsippet.
  • Bruk gjerne redningsvest på isen.
  • Ha ispigger hengende lett tilgjengelig rundt halsen.
  • Ta med mobiltelefon i vanntett pose.
  • Knyt gjerne et tau rundt livet – slik at andre kan hjelpe deg.
  • Ta med deg et skift med sokker og undertøy i en vanntett sekk.
  • Er dere flere på isen bør dere gå med avstand mellom dere.
  • Vær spesielt oppmerksom på elveutløp og ved land.
  • Havner du i vannet må du forsøke å komme ut samme vei som du kom fra.
  • Går du gjennom isen uten ispigger må du få kroppen og beina så høyt som mulig i vannet og forsøke å svømme deg inn på sikker grunn.
  • Se etter ujevnheter i isen. Bruk isklumper, steiner eller friksjon i snø for å få noe å ta tak i.

For detaljert fylkesvis statistikk se www.rs.no/drukning

Redningsselskapet tok over drukningsstatistikken etter Norsk Folkehjelp fra januar 2017.
For tidligere tall se https://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

Tips for ferd på is

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 50 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time. Redningsselskapet visjon er "Ingen skal drukne".