Felleskjøpet satser i Sverige

7.7.2016 08:06 | Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet Agri SA (Felleskjøpet) overtar den svenske butikkjeden Granngården og gjennomfører en strategisk satsing i det svenske markedet.

Felleskjøpet har de siste årene styrket sin posisjon som faghandel for bonden og forbrukeren i det norske markedet. Gjennom merkevarebygging og investeringer i nye og oppgraderte butikker har forretningsområdet hatt en vekst på 37 prosent de siste fire årene. Inntjeningen fra detaljhandelsvirksomheten var i 2015 den klart største bidragsyteren til overskuddet i morselskapet i Felleskjøpet Agri.

Med kjøpet av Granngården blir Felleskjøpet en ledende nordisk faghandel med hovedvekt på landbruk, kjæledyr, hest, hage/ uterom og friluftsliv.

– Granngården er en sterk merkevare med røtter tilbake til det svenske landbruket. Med dette kjøpet får Felleskjøpet en solid nordisk posisjon innen detaljhandel og tilgang på et marked med tilsammen 14 millioner kunder. Vi øker vår konkurransekraft både på innkjøp og vareforsyning samtidig som vi legger til rette for en kostnadseffektiv utvikling av nye digitale kundekonsept. I et marked med økende konkurranse er målet å styrke vår posisjon i både Norge og Sverige slik at detaljhandel blir en enda større bidragsyter til Bondenytte for våre eiere og medlemmer, sier John Arne Ulvan konsernsjef i Felleskjøpet Agri.

Oppkjøpet gjennomføres ved at Felleskjøpet Agri SA kjøper selskapet Granngården AB. Selger er det private eierskapsfondet EQT Opportunity, som i 2008 kjøpte Granngården fra samvirkebedriften Lantmännen. Kjøpesummen for aksjene er SEK 410 millioner.

Granngården er gjennom sine 108 butikker over hele Sverige og sin e-handelsvirksvirksomhet en ledende aktør på det svenske markedet innen hage, kjæledyr, hest, husdyr, landbruk og friluftsliv. Mesteparten av salget er til forbrukersegmentet, men det er også et betydelig salg til landbruk og annen næringsvirksomhet. Selskapets kundeklubb har 1,1 millioner medlemmer.

Granngården omsatte i 2015 for 1,7 milliarder svenske kroner. Gjennomsnittlig driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) de siste tre årene er på om lag 60 millioner svenske kroner. Virksomheten har rundt 550 årsverk og hovedkontor i Malmø. Utviklingen i 2016 viser god fremgang.

Felleskjøpet har siden den første Felleskjøpet-butikken ble åpnet i 1994 vært en faghandel for både bønder og forbrukere. Felleskjøpet Agri sin detaljhandelsvirksomhet omsatte i 2015 for 2,7 milliarder kroner gjennom ca 100 butikker i Norge.

Både Granngården og Felleskjøpet har solid kompetanse innen detaljhandel i hvert sitt marked. Vi ser nå frem til å jobbe sammen for å realisere de mulighetene dette skaper for en sterk faghandels-virksomhet både for den norske bonden og forbrukerne i Norge og Sverige sier Ulvan.

Gro Tvedt Anderssen, kommunikasjon- og markedsdirektør tlf. 97727217

Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere. Virksomheten omfatter eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet er også markedsregulator for korn. Felleskjøpet er en samvirkebedrift som er eid av rundt 44.000 norske bønder og som har rundt 2.500 ansatte. Driftsinntektene i 2015 var 13,4 milliarder kroner.

Flere hundre millioner skal investeres i midt-norsk landbruk11.4.2017 09:18Pressemelding

Felleskjøpet har de siste årene investert nærmere 3 milliarder kroner i norsk landbruk og skal de neste årene investere flere hundre millioner i landbruket i Midt-Norge. Som et ledd i å etablere morgendagens klimaeffektive kraftfôrindustri vil både nåværende og nye lokasjoner i regionen bli vurdert som utgangspunkt for ny fabrikkstruktur i et større investeringsprosjekt som utredes for beslutning første halvår 2018. I tillegg skal avdelingsstrukturen styrkes for å møte konkurransen i maskinmarkedet og fortsette veksten i detaljhandel.