Feirer friluftslivet med over 1000 arrangementer landet over

Under Friluftslivets uke 1.-9. september blir det friluftslivsfest i hele Norge, med rekordmange arrangementer fra nord til sør. – Målet er å få flest mulig ut i naturen, sier arrangøren Norsk Friluftsliv.

FRILUFTSFEST: I perioden 1. - 9. september vil hele Norge bli fylt med ulike friluftslivsaktiviteter, når Friluftslivets uke går av stabelen. Foto: Paulina Cervenka

Høsten er høytid for friluftsliv, og i perioden 1. - 9. september vil hele Norge bli fylt med ulike friluftslivsaktiviteter, når Friluftslivets uke går av stabelen.

Friluftslivets uke har vært en tradisjon hver høst siden 1993, men vokser for hvert år, i takt med at friluftsinteressen i Norge øker.

Rekordmange aktiviteter

- Målet med uken er å få flest mulig ut i naturen, og det er tydelig at dette er en feiring det norske folk setter pris på. Friluftslivets uke er også en flott mulighet til å oppdage nye turmuligheter i sitt nærområde, og lære mer om hva de lokale lagene og foreningene har å tilby av aktiviteter, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

I den nasjonale aktivitetskalenderen for Friluftslivets uke, kan man finne det som skjer i fylket man bor i, uansett hvem som arrangerer. Til nå er det over 1100 registrerte arrangementer i kalenderen – noe som er ny rekord.

Friluftslivets uke åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 1. september, mens det søndag 2. september er Kom-deg-ut-dagen og Friluftslivets dag på en rekke steder i landet. Uken avsluttes med Teltjakten søndag 9. september.

- Er for alle

Det er Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for 17 norske friluftslivsorganisasjoner, som står bak den landsdekkende feiringen. Men arrangementene og aktivitetene som foregår over hele landet, er i regi av en rekke ulike organisasjoner, friluftsråd, lokale lag og foreninger, kommuner og privatpersoner.

- Friluftslivets uke er for alle, uansett om man er mest interessert i luftige fjellturer, teltlivet, morsomme aktivitetsdager for barn, eller soppturer. September er en flott tid i norsk natur, som man virkelig burde komme seg ut og nyte, oppfordrer Lasse Heimdal.

Fakta om Friluftslivets uke 2018:

- Arrangeres landet over 1.-9. september

- Uka åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 1. september

- Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen

- På www.friluftslivetsuke.no finner man over 1100 arrangementer, fordelt på fylker og datoer

Illustrasjonsbilde Friluftslivet uke 2018. Foto: Joe Urrutia
Illustrasjonsbilde Friluftslivet uke 2018. Foto: Paulina Cervenka
Illustrasjonsbilde Friluftslivet uke 2018. Foto: Lill Haugen
Illustrasjonsbilde Friluftslivet uke 2018. Foto: Synne Kvam

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.