Feirer friluftslivet med over 1000 arrangementer landet over

Under Friluftslivets uke 1.-9. september blir det friluftslivsfest i hele Norge, med rekordmange arrangementer fra nord til sør. – Målet er å få flest mulig ut i naturen, sier arrangøren Norsk Friluftsliv.
FRILUFTSFEST: I perioden 1. - 9. september vil hele Norge bli fylt med ulike friluftslivsaktiviteter, når Friluftslivets uke går av stabelen. Foto: Paulina Cervenka

Høsten er høytid for friluftsliv, og i perioden 1. - 9. september vil hele Norge bli fylt med ulike friluftslivsaktiviteter, når Friluftslivets uke går av stabelen.

Friluftslivets uke har vært en tradisjon hver høst siden 1993, men vokser for hvert år, i takt med at friluftsinteressen i Norge øker.

Rekordmange aktiviteter

- Målet med uken er å få flest mulig ut i naturen, og det er tydelig at dette er en feiring det norske folk setter pris på. Friluftslivets uke er også en flott mulighet til å oppdage nye turmuligheter i sitt nærområde, og lære mer om hva de lokale lagene og foreningene har å tilby av aktiviteter, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

I den nasjonale aktivitetskalenderen for Friluftslivets uke, kan man finne det som skjer i fylket man bor i, uansett hvem som arrangerer. Til nå er det over 1100 registrerte arrangementer i kalenderen – noe som er ny rekord.

Friluftslivets uke åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 1. september, mens det søndag 2. september er Kom-deg-ut-dagen og Friluftslivets dag på en rekke steder i landet. Uken avsluttes med Teltjakten søndag 9. september.

- Er for alle

Det er Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for 17 norske friluftslivsorganisasjoner, som står bak den landsdekkende feiringen. Men arrangementene og aktivitetene som foregår over hele landet, er i regi av en rekke ulike organisasjoner, friluftsråd, lokale lag og foreninger, kommuner og privatpersoner.

- Friluftslivets uke er for alle, uansett om man er mest interessert i luftige fjellturer, teltlivet, morsomme aktivitetsdager for barn, eller soppturer. September er en flott tid i norsk natur, som man virkelig burde komme seg ut og nyte, oppfordrer Lasse Heimdal.

Fakta om Friluftslivets uke 2018:

- Arrangeres landet over 1.-9. september

- Uka åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 1. september

- Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen

- På www.friluftslivetsuke.no finner man over 1100 arrangementer, fordelt på fylker og datoer

Illustrasjonsbilde Friluftslivet uke 2018. Foto: Joe Urrutia
Illustrasjonsbilde Friluftslivet uke 2018. Foto: Paulina Cervenka