Få mest mulig ut av ditt oppdrag som vikar

Er du en av mange som starter opp i nytt oppdrag denne høsten? Husk at du har en gyllen mulighet til å vise deg frem, bygge CV og høste erfaringer, og det bør du utnytte maksimalt. Gjør du en god jobb er det meget mulig du får tilbud om fast stilling. Her har du syv tips:

Få mest mulig ut av ditt oppdrag som vikar. Her får du 7 tips.

1. De tøffeste kommer presis
Du har sikkert hørt det før, men det er mange som slurver med klokka. Gambler du på å rekke jobben med siste mulige bussavgang (og kommer snaut 4 minutter for sent), la det være. Slikt legges merke til, og skulle du virkelig forsove deg en dag har du lite «goodwill» å gå på.
Regelen er enkel: Kom alltid til avtalt tidspunkt, og ikke bare den første dagen (da kan du gjerne komme 5-10 minutter før). Det er normalt at faste ansatte har litt løsere rammer for arbeidstiden, men ikke ap etter dem som har lengre fartstid.

2. Sosialt
Det sosiale er viktig, og som vikar kan det være vanskelig å finne sin plass i flokken. Vis interesse og spør om hvilken funksjon dine nye kolleger har i selskapet, hva slags interesser de har osv. – de fleste syns det er lett å prate om seg selv.
Det å knytte bånd på arbeidsplassen er viktigere enn mange er klar over, og kan faktisk påvirke veien videre i karrieren din. Jenta i resepsjonen kan du møte igjen om noen år, da er hun ferdig utdannet og rekrutterer til en bedrift du søker jobb hos.

3. Spør heller én gang for mye enn å ta sjansen
Ikke vær redd for å spørre om ting du lurer på. Noter gjerne, slik at du kan gå tilbake og sjekke senere. Er det ting du lett kan finne ut av selv, så gjør det. Vis interesse for selskapet og oppgavene du skal utføre.

4. Kjedelig?
Får du oppgaver som kanskje ikke er så veldig spenstige i utgangspunktet, la det gå sport i å levere over forventning hver gang. Du vil garantert få positiv tilbakemelding.

5. Petter Smart
Ser du noe som kan gjøres på en bedre måte? Brenn ikke inne med gode ideer, men vær for all del ydmyk. Tenk nøye gjennom hvordan du kan legge frem et forslag til forbedring slik at det blir godt mottatt. Da er det ekstra viktig at du har fått god kontakt med dine kolleger. Vi mennesker er enkle slik – har du fått tillit blir du lyttet til.

6. Rekk opp hånda!
Følg godt med på det som skjer rundt deg, og dukker det opp spørsmål om noen kunne tenke seg å delta i et prosjekt eller hjelpe til på annen måte, ikke nøl med å rekke opp hånda hvis du kan bidra. Innebærer det at du må lære deg noe nytt, vær åpen om det. Lærevillige medarbeidere er gull verdt – og dessuten en avgjørende faktor for om bedrifter skal kunne henge med i den teknologiske utviklingen.
Og sist, men ikke minst: Du øker sjansen for å bli tilbudt en fast stilling.

7.  Nett og vett
Ja da, du vet sikkert hva som kommer nå, men her syndes det mye. Mobilen må ligge til du har pause. Er det noe som ikke kan vente, så gi beskjed til din leder.

Surfing i ledige stunder? Ikke så lurt. Er du ferdig med oppgavene dine, vis initiativ og be om nye. Passer det dårlig å spørre, så se deg rundt – det er alltid noe som kan gjøres. Fylle på kaffe, fjerne brukte kopper eller andre enkle oppgaver som øker trivselen for alle. Slike kolleger vil man gjerne ha!

Få mest mulig ut av ditt oppdrag som vikar. Her får du 7 tips.

6 verdifulle erfaringer du får av å spille dataspill12.12.2017 08:00Blogginnlegg

Da spillkonsollene ATARI og Commodore 64 ble populære på begynnelsen av 80-tallet var jeg veldig ung. På den tiden var spillindustrien liten, og de som spilte var ofte ganske nerdete. Med tiden har dette utviklet seg enormt, og ordet «nerd» er ikke lenger negativt ladet. E-sport har heller blitt en milliardindustri for alle aldersgrupper. Jeg brukte mye tid på dataspill i oppveksten, og fortsatte med dette da jeg selv fikk barn.

Ensomt på toppen29.11.2017 08:00Blogginnlegg

Oscar Wilde sa en gang: «Det er bare én ting i verden som er verre enn at folk snakker om en, og det er at folk ikke snakker om en». Som øverste sjef i en bedrift er det nærmest umulig å ikke bli snakket om, men kanskje mer interessant – hvor lett er det å være seg selv? Hvordan sikre at en styrer skuta med stødig hånd uten å miste seg selv? La oss se litt nærmere på denne topplederrollen, samtidig som vi lar Oscar Wilde styre overskriftene.