Eplene til årets Eplejuice frå Hardanger er høstet

Eplene fra Hardanger blir nå høstet inn og presset til de edle dråpene med Sunniva Eplejuice frå Hardanger. Nå er årets sesong, den 19. sesongen på rad, klar.

Tidlig blomstring og en god vekstsesong gjør at det er større avlinger enn et normalår og god kvalitet på eplene.

- Smaken på Sunniva Eplejuice frå Hardanger vil variere avhengig av hvilke eplesorter som brukes, men den kjennetegnes alltid av en frisk og naturlig eplesmak, sier Anne Sissel Lillemork, merkeutvikler for Sunniva Eplejuice frå Hardanger.

I hovedsak brukes eplesortene Gravenstein, Summerred, Aroma og Discovery i Sunniva Eplejuice frå Hardanger.

Hemmeligheten ligger i råvarene. Blandingen av middels fyldige Aroma-epler, friske og syrlige Summerred-epler og den karakteristiske aromaen fra Gravenstein-epler gir oss denne helt særegne smaken, sier Lillemork.

Alle eplene kan spores tilbake til den enkelte dyrkeren. Bare godt modne epler går gjennom nåløyet, skadde eller umodne epler godtas ikke til pressingen, sier Lillemork.

Hardangerjuicen har i snart 20 år hatt en frisk og syrlig smak av ferske epler fra Hardanger. Det er i de bratte og solfylte bakkene ned mot Hardangerfjorden de herlige eplene til juicen blir dyrket.

Årets Hardangerjuice vil være i butikk fra midten av september.

Les mer om Sunniva eplejuice frå Hardanger her.

Styreleder Marit Haugen ruster TINE for tøffere tider - Vi må styrke norsk melkeproduksjon30.8.2019 11:00:00 CESTPressemelding

TINE skal gjennom betydelige endringer de neste tre årene – Melkebøndene - TINEs eiere og selskapet står foran store endringer med bortfall av Jarlsberg-eksport, hardere konkurranse og endringer i forbruksmønstre. Vi må skape vekst for kundene samtidig som vi effektiviserer driften. TINE er melkebondens viktigste forsikring og må videreutvikles for å trygge fremtiden for både melkebønder og medarbeidere, sier styreleder i TINE, Marit Haugen.