En av fire foreldre vil gi dataspill i julegave
Ifølge Medietilsynets store undersøkelse Barn og medier 2018 spiller nesten alle gutter og over 60 prosent av jenter i alderen 9-18 år dataspill.
– Dataspill er en populær fritidsaktivitet som betyr mye for mange barn, og slik sett er det ikke overraskende at mange foreldre har tenkt å gi barna sine spill til jul, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I forkant av juleferie med mange fridager, minner Medietilsynet om at det er viktig at foreldre engasjerer seg i dataspill på samme måte som i andre fritidsaktiviteter barna holder på med.
– I Barn og Medier 2018 kommer det frem at barn og unge synes foreldrene er for lite opptatt av deres digitale aktiviteter, og ønsker at de skal engasjere seg mer. I en ny undersøkelse Medietilsynet har gjort nå før jul, oppgir 31 prosent av foreldrene at de pleier å spille dataspill med barna sine i ferier, sier Velsand.
Barn ønsker at foreldre interesserer seg
Medietilsynet påpeker at dersom foreldre tar seg tid til å spille sammen med barna sine, er det lettere å danne seg et bilde av hva barna faktisk bruker store deler av fritiden sin på, og sammen sette grenser og lage avtaler.
– På den ene siden er det viktig at foreldre setter grenser sammen med barna eksempelvis for pengebruk og hvor mye tid de skal bruke på dataspill. Men det er minst like viktig at foreldrene engasjerer seg i barnas spillaktiviteter. Dataspill er ofte god læring; barna bygger avanserte reisverk, snakker engelsk og samarbeider med andre spillere. Det er opplevelser det er fint for barna å kunne dele med foreldrene, sier Velsand.
– Alle ønsker å bli sett og føle at det de gjør oppleves som viktig. Dersom barna opplever at foreldrene ikke er interessert i det de driver med, er det jo også fare for at de ikke snakker med foreldrene dersom de opplever noe negativt eller ubehagelig i forbindelse med dataspilling, sier Velsand.
Medietilsynets råd til foreldre om dataspill
– Snakk om spill med barna dine. Spør hvordan runden gikk og om det var et morsomt spill. Snakk om aldersgrenser og pengebruk i spill.
– Engasjer deg og prøv selv. Spør om å få spille med barna, og be barna om hjelp til å forstå spillet, eller hjelp barna til å løse vanskelige utfordringer. Husk å gi konsollen tilbake til barnet når du er ferdig. Dataspill kan være vanskelig å legge fra seg, også for voksne.
– Sett grenser. Lag avtaler for hvor mye det er ok å bruke av penger i spill, hvordan man skal oppføre seg mot hverandre i spill og hvor lenge det er ok å spille. Definer hva som er familietid og spilletid. Gi beskjed noen minutter før barnet må slutte slik at barnet kan bli ferdig med runden. Det vil kunne dempe konfliktnivået.
Se også Medietilsynets nettsider for mer informasjon og råd om dataspill
Om Medietilsynets undersøkelser
Undersøkelse om dataspill til jul |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom