Elektrisk pumpe gir stor miljøgevinst

En tredjedel av driftstida på en tankbil brukes til innpumping av melk på gårdene. Ved å ta i bruk elektrisk pumpe reduserer TINE dieselforbruket med cirka 1 million liter i året.
Sjåfør Kenneth Eriksen har store forhåpninger til det nye systemet.

Det betyr at årlig utslipp av CO2 reduseres med i størrelsesorden 3 000 tonn. Nå setter TINE i drift den første tankbilen med elektrisk melkepumpe. Den skal nå testes ut i ulike deler av landet.

Får bort unødvendig tomgangskjøring
I dag pumpes melka fra gårdstanken og inn på tankbilen med hydraulikkpumpe koblet til kraftuttaket på forbrenningsmotoren. I denne prosessen går kun en liten del av forbrukt energi til melkepumping, resten går til å holde en stor dieselmotor i gang. Ved å ta i bruk ny teknologi kan mye av tomgangskjøringa fjernes.

Viktig bidrag til en bærekraftig transport
Det er selskapet Semcon Devotek på Kongsberg som har utviklet TINEs ide om elektriske melkepumper og prosjektet støttes av ENOVA. Etter en omfattende prosess med utvikling, testing og forbedringer er nå første tankbil klar til å settes i drift.

­– TINE har som mål at alle de 250 tankbilene i Norge skal få batteridrevne pumper. Dette blir et viktig bidrag til å nå målet om en bærekraftig transport, sier Vidar Hauan, direktør for TINEs tanktransport.

Batteriene kan lades på to måter; via strømnettet når bilen ikke er i drift, eller under kjøring via bilens dynamo. Det trengs forsvinnende lite energi for å lade batteriene, siden den elektriske motoren i pumpa kun bruker 3 kilowatt.

Reduserer støyen
Elektrisk innpumping går nesten helt stille. Det betyr at støyen på gården under henting av melk reduseres betydelig.

– Siden vi henter mye melk på natta, er støyfri pumping av melka både en fordel for folk på gården, men også en bedring av arbeidsmiljøet for sjåføren, sier Frode Eggan, flåteansvarlig i TINEs tanktransport.

Kan brukes også på annen tanktransport

I følge SSB er det 712 tankbiler for olje og bensin og 1902 andre tankbiler i Norge. Av disse opererer TINE ca 250 tankbiler.
– Potensialet for tilsvarende løsning utenfor TINE er derfor stort, og vi tror vårt eksempel kan etterfølges av andre og da gi ytterligere reduksjon i klimagassutslippene, understreker Vidar Hauan.

For mer informasjon, kontakt TINEs pressevakt: 482 30 994

Sjåfør Kenneth Eriksen har store forhåpninger til det nye systemet.
TINE tar mål av seg til at alle de 250 tankbilene som henter melk skal få den elektriske pumpa.
Direktør i TINEs tanktransport, Vidar Hauan og flåteansvarlig Frode Eggan viser fram batteripakken som gir strøm til pumpa.
Den elektriske pumpa er nesten helt stillegående, noe som gir et bedre arbeidsmiljø for sjåførene.