TINE SA

Elektrisk pumpe gir stor miljøgevinst

Del

En tredjedel av driftstida på en tankbil brukes til innpumping av melk på gårdene. Ved å ta i bruk elektrisk pumpe reduserer TINE dieselforbruket med cirka 1 million liter i året.

Sjåfør Kenneth Eriksen har store forhåpninger til det nye systemet.
Sjåfør Kenneth Eriksen har store forhåpninger til det nye systemet.

Det betyr at årlig utslipp av CO2 reduseres med i størrelsesorden 3 000 tonn. Nå setter TINE i drift den første tankbilen med elektrisk melkepumpe. Den skal nå testes ut i ulike deler av landet.


Får bort unødvendig tomgangskjøring
I dag pumpes melka fra gårdstanken og inn på tankbilen med hydraulikkpumpe koblet til kraftuttaket på forbrenningsmotoren. I denne prosessen går kun en liten del av forbrukt energi til melkepumping, resten går til å holde en stor dieselmotor i gang. Ved å ta i bruk ny teknologi kan mye av tomgangskjøringa fjernes.

 

Viktig bidrag til en bærekraftig transport
Det er selskapet Semcon Devotek på Kongsberg som har utviklet TINEs ide om elektriske melkepumper og prosjektet støttes av ENOVA. Etter en omfattende prosess med utvikling, testing og forbedringer er nå første tankbil klar til å settes i drift.

­– TINE har som mål at alle de 250 tankbilene i Norge skal få batteridrevne pumper. Dette blir et viktig bidrag til å nå målet om en bærekraftig transport, sier Vidar Hauan, direktør for TINEs tanktransport.

Batteriene kan lades på to måter; via strømnettet når bilen ikke er i drift, eller under kjøring via bilens dynamo. Det trengs forsvinnende lite energi for å lade batteriene, siden den elektriske motoren i pumpa kun bruker 3 kilowatt.

Reduserer støyen
Elektrisk innpumping går nesten helt stille. Det betyr at støyen på gården under henting av melk reduseres betydelig.

– Siden vi henter mye melk på natta, er støyfri pumping av melka både en fordel for folk på gården, men også en bedring av arbeidsmiljøet for sjåføren, sier Frode Eggan, flåteansvarlig i TINEs tanktransport.

Kan brukes også på annen tanktransport

I følge SSB er det 712 tankbiler for olje og bensin og 1902 andre tankbiler i Norge. Av disse opererer TINE ca 250 tankbiler.
– Potensialet for tilsvarende løsning utenfor TINE er derfor stort, og vi tror vårt eksempel kan etterfølges av andre og da gi ytterligere reduksjon i klimagassutslippene, understreker Vidar Hauan.

Kontakter

For mer informasjon, kontakt TINEs pressevakt: 482 30 994

Bilder

Sjåfør Kenneth Eriksen har store forhåpninger til det nye systemet.
Sjåfør Kenneth Eriksen har store forhåpninger til det nye systemet.
Last ned bilde
TINE tar mål av seg til at alle de 250 tankbilene som henter melk skal få den elektriske pumpa.
TINE tar mål av seg til at alle de 250 tankbilene som henter melk skal få den elektriske pumpa.
Last ned bilde
Direktør i TINEs tanktransport, Vidar Hauan og flåteansvarlig Frode Eggan viser fram batteripakken som gir strøm til pumpa.
Direktør i TINEs tanktransport, Vidar Hauan og flåteansvarlig Frode Eggan viser fram batteripakken som gir strøm til pumpa.
Last ned bilde
Den elektriske pumpa er nesten helt stillegående, noe som gir et bedre arbeidsmiljø for sjåførene.
Den elektriske pumpa er nesten helt stillegående, noe som gir et bedre arbeidsmiljø for sjåførene.
Last ned bilde

Om TINE SA

TINE SA
TINE SA
Lakkegata 23
0187 Oslo

03080http://www.tine.no

TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.

Følg saker fra TINE SA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra TINE SA

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom