Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.

NSF Oslo har arbeidet for å få gjennomslag for at bemanningen i byens hjemmetjenester og i sykehjemmene skal økes. De syke eldre har sammensatte lidelser og trenger tjenester på høyt faglig nivå. En styrking på 245 årsverk kan endre dette til det bedre.
I hovedsak er NSF Oslo tilfreds med budsjettets helseprofil, og vil også trekke frem styrkingen av helsestasjon- og skolehelsetjenesten. Dette viser at byrådet er i rute i forhold til løftene de ga i valgkampen. -Særlig positivt er det at helsetilbudet til førstegangsfødende styrkes og at bemanningen på helsestasjon- og skolehelsetjenesten økes i tråd med de nasjonale bemanningsnormene, sier Line Orlund, fylkesleder i NSF Oslo.

Line Orlund, 452 92 720

Unio er partipolitisk uavhengig og er med våre 360 000 medlemmer Norges nest største hovedorganisasjon for arbeidstakere.

Unio skal være den hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser ved å arbeide for høyere verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.