Digitalradioskiftet kommer til østlandet
Ikke vent til siste liten
Nordland var første fylke ut, og her slukket både NRK og kommersielle riksdekkende kanaler sine FM-sendinger 11. januar. I forbindelse med slukkingen i Nordland meldte forhandlere og verksted om stor pågang på kjøp av digitale radioapparater, og ventetid ved montering av radioløsninger i bil.
Basert på erfaringene fra Nordland, vil vi råde deg til å unngå å vente helt til slukketidspunktet med å planlegge for radioskiftet. Tenk også på om du har behov for å bytte ut radioen i båten, på hytta eller i campingvogna.
Antenner og dekning
Kvaliteten på antennen og monteringen av denne kan være en avgjørende faktor for godt radiomottak. Er du i et område med svakere signaler kan det være nødvendig med en kraftigere antenne. På lastebiler og busser anbefales utvendig antenne. Vær også obs på at NRKs kanaler har bedre befolkningsdekning enn de kommersielle kanalene.
Oppdater kanallisten
For å fange opp tekniske oppdateringer og nye kanaltilbud bør du oppdatere kanallisten i DAB+-radioene dine med jevne mellomrom. Dette gjøres ved å først trekke ut antennen og deretter gjennomfører kanalsøket («scan», «full scan», «rescan» eller liknende). Hvis du ikke finner denne funksjonen råder vi deg til å lese bruksanvisningen og eventuelt kontakte forhandler.
Automatisk frekvensskifte
Automatisk frekvensskifte er en funksjon som gjør at radioen holder seg på samme kanal selv om radiosignalet skifter frekvens. Dette er særlig nyttig for bilister som lytter til NRKs radiotilbud. Spør forhandleren om produktet du kjøper har denne funksjonen.
Behov for mer informasjon?
Du finner mer informasjon om radioskiftet på medietilsynet.no/digitalradio.
Nøkkelord
Kontakter
Line LangnesJuridisk seniorrådgiver
Tel:69301256 / 48271826line.langnes@medietilsynet.noBilder
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom