Dette taekwondoparet ofrer alt for å bli best

Førstkommende helg skal Nina Bansal fra Oslo og Joachim Wien fra Drammen delta i det åpne belgiske mesterskapet i taekwondo som arrangeres i Hasselt. I mesterskapet deltar 200 av Europas beste utøvere innen grenen mønster.
Joackim Wien og Nina Bansal

Taekwondoutøverne Nina Bansal og Joachim Wien ofrer blod, svette og tårer for å bli best. I tillegg til fysiske anstrengelser koster deres idrettskarriere penger og hele deres fritid. Nina Bansal konkurrerer for Stjørdal Atletklubb, men er bosatt i Oslo. Hennes landslagskamerat Joachim Wien fra Drammen representerer Hwa Rang Team, som er en av de landes ledende klubber innen taekwondo mønster.

Taekwondoparet ble i fjor Europamestere og vant en rekke store internasjonale konkurranser. Hittil i år har de vunnet det åpne britiske mesterskapet og det åpne spanske mesterskapet. Men resultatene har ikke kommet av seg selv.

Det er utrolig krevende å prestere i taekwondo mønster som er en stor internasjonalt idrett. De norske utøverne konkurrerer mot nasjoner som har helt andre rammebetingelser. Store nasjoner har omfattende team med trenere, støtteapparat og utøvere som driver med idretten på heltid. De får ofte dekket alle kostander, kommenterer sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen.

Han kan fortelle at de norske mønsterutøverne må reise på konkurranser uten støtteapparat og mange ganger uten trener. Deltakerne må dekke alle kostander selv, og arbeider fulltid for å kunne finansiere trening og konkurranser.

VM er målet
Årets store mål for Bansal og Wien er VM som arrangeres i Peru i september. Det belgiske mesterskapet er neste steg på veien mot målet. I fjor deltok bare Bansal i denne konkurransen, og endte med sølvmedalje i individuell klasse. I år deltar både hun og Wien med målsetting om å vinne mixklassen og ta medalje i individuelle klasser. Som oppkjøring til VM skal taekwondoparet på en lengre samling til Sør-Korea for å trene med de beste utøverne i verden.

Resultater 2015
Nordisk mesterskap: Gull i par, gull i individuelle klasser
Belgia Open: Sølv i individuell klasse til Nina Bansal
Spanish Open: Sølv i par, gull i individuelle klasser
German Open: Gull par, en bronse i individuelle klasse til Joachim Wien   Europamesterskap: Gull i par, bronse i individuell klasse til Joachim Wien
Universaden kom Joackim Wien på en femteplass
Hungary Open: Gull i par, gull i individuelle klasser
Univer
Dutch Open: Gull i par, gull i individuelle klasser

Resultater hittil i 2016
British Open: Gull i par, gull og bronse i individuelle klasser, Wien kåret til beste utøver Spanish Open: Gull i par, sølv i individuelle klasser

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.

Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Det konkurreres tre runder av to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det er to internasjonale forbund. ITF som praktiserer semikontakt og WTF som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Joackim Wien og Nina Bansal
Nina og Joachim