Denne uka i FN: Feiring av menneskerettighetene med flere FN-topper i Oslo

- Trondheim har lenge jobbet for bærekraftige løsninger, og bærekraftsmålene er et viktig verktøy for å stake ut en ambisiøs kurs for kommunen framover, sa Tor Arne Alseth, regionleder i FN-sambandet, i sitt innlegg under "Kraftsamling" 9 november. Foto: FN-sambandet/Eivind Oskarson

12-13. november: Utviklingsminister Nikolai Astrup er i Paris for å delta på Internet Governance Forum. Her skal Astrup holde innlegg på et arrangement om hvordan styrke digitalt samarbeid i utviklingspolitikken. Arrangementet er i regi av høynivåpanelet om digitalt samarbeid, som ble etablert av FNs generalsekretær Antonio Guterres tidligere i år. Astrup sitter i dette panelet. Les mer her

12. november kl 13: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide møter Michel Forst, FNs spesialrapportør for menneskerettighetsforkjempere. Sted: Utenriksdepartementet.

13. november kl 09:00: FN-sambandet og Det norske menneskerettighetsfond inviterer til seminar for skoler - om menneskerettigheter og menneskerettighetsforkjempere. FNs spesialrapportør for menneskerettighetsforkjempere, Michel Forst, vil i en samtale med unge kvinnelige aktivister snakke om situasjonen i Norge og globalt. Ordfører i Oslo, Marianne Borgen, vil snakke om ungdom og lokalt engasjement. Sted: Nobels fredssenter.

13. november kl 1230: Det er 20 årsjubileet til FNs erklæring om menneskerettighetsforkjempere, og det er 30 år siden Det norske menneskerettighetsfond ble opprettet. FNs visegeneralsekretær for menneskerettigheter, Andrew Gilmour, og FNs spesialrapportør for beskyttelse av menneskerettighetsforkjempere, Michel Forst, kommer til Oslo til jubileumskonferansen. Les mer her

13. november kl 14: Utenriksminister Søreide møter Jean-Pierre Lacroix, leder for FNs avdeling for fredsbevarande operasjoner (DPKO).

14. november: Lacroix deltar på NUPI-seminar om "FNs fredsoperasjoner i en verden i endring". Les mer her

15. november kl 11: Utviklingsminister Nikolai Astrup møter nestleder i Unicef, Charlotte Petri Gornitzka. Sted: Utenriksdepartementet

FNs generalsekretær

FNs generalsekretær Antonio Guterres er i Paris. Her har han vært med på 100-årsmarkeringen for avslutningen av første verdenskrig.

I dag mandag deltar han på det årlige Internet Governance Forum. Guterres taler på åpningen. https://www.intgovforum.org

I Paris skal Guterres også ha bilaterale møter med Frankrikes president Emmanuel Macron og med Tysklands forbundskansler Angela Merkel.

Kina har presidentskapet i november.

13. november: Sikkerhetsrådet forventes å vedta en resolusjon som fornyer mandatetet til stabiliseringsstyrken MINUSCA i Den sentralafrikanske republikk (SAR).

Lederen for FNs støtteoperasjon i Irak (UNAMI), Ján Kubiš, skal brife rådet om utviklingen i landet.

14. november: To resolusjoner er på agendaen; én om sanksjonsregimet om Somalia og Eritrea, hvor Sikkerhetsrådet vurderer å fjerne sanksjonene mot Eritrea. Og én om å fornye mandatet for FN-styrken i Abyei i Sudan (UNISFA).

Det er også planlagt en brif om situasjonen i Kosovo, ved spesialrepresentanten Zahir Tanin fra UNMIK.

15. november: Sikkerhetsrådet blir brifet om fellesstyrkene i Sahel (FC-G5S), med Burkina Faso, Tsjad, Mali, Mauritania og Niger, etablert i 2017 for å bekjempe terrorisme og kriminelle grupper i regionen.

Det er undergeneralsekretær for fredsbevarende styrker Jean-Pierre Lacroix, sekretær for G5S, Maman Sidikou, AU-representant for MAl og Sahel, Pierre Buyoya og visegeneralsekretær fra European External Action, Pedro Serrano, som brifer.

16. november: Sikkerhetsrådet holder et møte om Sør-Sudan, med brif fra undergeneralsekretær for fredsbevarende styrker Jean-Pierre Lacroix og AU-kommissær for fred og sikkerhet Smaïl Chergui.

Fredag blir det også et møte om Jemen, med brifing fra FNs undergeneralsekretær for humanitære spørsmål, Mark Lowcock og spesialutsending Martin Griffiths.

Ressurser: Hvilke land som er medlemmer av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 46, eller se oversikten for november her.

Universal Periodic Review

Denne høstens UPR pågår fra 5. til 16. november. De neste sesjonene er satt opp til henholdsvis 21. januar - 1. februar og 6. - 17. mai.

Norge har gitt sine anbefalinger til Den sentralafrikanske republikk, Malaysia, Mexico, Jordan, Nigeria, Kina og Saudi-Arabia.

Norge fikk kraftig kritikk fra menneskerettighetsforkjempere for sine spørsmål til Kina, hvilke spørsmål kan du lese om her. Nå er UPR-dokumentene ute, de finner du her.

13-19. november: Uka for oppmerksomhet rundt antibiotika (WHO). Les mer her

Fra Regjeringen: "Vår tid med antibiotika løper ut".

14. november: Verdens diabetesdag (WHO). 422 millioner mennesker lever med diabetes, og mange står i fare for å utvikle sykdommen. Les mer her

15. november: Verdens filosofidag (UNESCO). Verdens filosofidag ble introdusert av UNESCO i 2002 og markeres den tredje torsdagen i november hvert år. Les mer her

16. november: Internasjonal dag for toleranse. Toleranse er en motvekt til rasisme og voldelig ekstremisme. Les mer her

14. november kl 1230: Undergeneralsekretær for fredsoperasjoner Jean-Pierre Lacroix presenterer status for FNs fredsoperasjoner. NUPI inviterer.

14. november kl 1630: Hvordan bekjempe moderne slaveri i Norge? Moderne slaveri er en av vår tids største globale tragedier og utgjør alvorlige brudd på grunnleggende menneskerettigheter.  Det norske Menneskerettighetsfond, sammen med Raftostiftelsen, Initiativ for Etisk Handel, Mellomkirkelig Råd og Global Uke mot Moderne Slaveri inviterer til fagseminar på Melahuset. Les mer her

15. november 0830: Hva virker, og hvordan ser fremtidens bistand ut? Konferanse i Oslo. Arrangør: Redd Barna. Les mer her

17. november kl 1800: Nattevandring i Bergen – sammen går vi for FNs bærekraftsmål. Les mer her

Tre av ti førstegenerasjons innvandrere på 15 år kan ikke lese godt nok

Tretti prosent av førstegenerasjons innvandrere i Norge i en alder av femten år kan ikke lese godt nok til å delta på en produktiv og effektiv måte i samfunnet vårt, viser ny UNICEF-rapport.

Les kronikk fra UNICEF Norge

Minst 200 døde etter nytt ebolautbrudd

For tiende gang siden 1976 er Den demokratiske republikken Kongo rammet av et utbrudd av det dødelige ebolaviruset, melder NRK.

Lær om DR Kongo på vår landprofil

Michel Forst besøker Oslo. Foto: UN Photo/Jean-Marc Ferré