Denne uka i FN: Den norske delegasjonen er vertskap for ambassadørmøte om Syria, FNs kvinnekomité belyser blant annet situasjonen i Saudi-Arabia, og morsmålsdagen markeres.

Jan Egeland orienter om situasjonen i Syria under et pressemøte 2016. Egeland deltar denne uken på et ambassadørmøte om Syria i regi av den norske FN-delegasjonen. Foto: UN Photo/Luca Solari

Spørsmål om disse nyhetsbrevene? Tips? Ta kontakt med presseansvarlig Terje Karlsen, e-post terje.karlsen@fn.no eller telefon 957 99 767.

19. februar: Kl 11: Utviklingsminister Nikolai Astrup møter FNs spesialutsending for Great Lakes-regionen i Afrika.

22. februar: Norges FN-delegasjon i New York er vertskap for ambassadørmøte med Jan Egeland i det humanitære forumet (Humanitarian Liaison Working Group (HLWG).  Tema er humanitære prinsipper og beskyttelse i Syria.

Kuwait har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i februar.

20. februar: Sikkerhetsrådet orienteres om situasjonen i Midtøsten; Israel og Palestina er tema og president Mahmoud Abbas skal etter planen holde innlegg. Sikkerhetsrådet diskuterer også FNs operasjon i Irak (UNAMI).

21. februar: Orientering i Sikkerhetsrådet om FN-paktens prinsipper.

22. februar: Sikkerhetsrådet avholder et uformelt møte om Palestina. Jan Egeland er blant innlederne.

22. februar: Sikkerhetsrådet drøfter situasjonen i Den sentralafrikanske republikk.

Ressurser: Hvem som er medlem av FNs sikkerhetsråd kan du se her. Besøk Security Council Report som er tett på Sikkerhetsrådets arbeidsprogram fra dag til dag. Les ukesrapporten for uke 8, eller se oversikten for februar her.

Komiteen for FNs kvinnekonvensjon

(CEDAW)

19. februar til 9. mars: Det 69. møte i komiteen for FNs kvinnekonvensjon (CEDAW). Situasjonen i Chile, Fiji, Luxembourg, Malyasia, Marshalløyene, Sør-Korea, Saudi-Arabia og Surinam belyses spesielt under dette møtet.

Programmet for møtet finner du her

Mer om komiteens arbeid finner du her

Mer om konvensjonen finner du på FN.no

Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

14. februar til 8. mars: Det 19. møte i komitéen for rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Situasjonen i Haiti, Nepal, Oman, Russland, Seychellene, Slovenia og Sudan er landene som belyses spesielt under dette møtet.

Programmet for møtet finner du her

Mer om komiteens arbeid finner du her

Mer om konvensjonen finner du på FN.no

20. februar: Verdens dag for sosial rettferdighet. Sosial rettferd, likskap og likestilling er grunnleggjande verdiar i alle samfunn, og må liggje i botn for FNs mål om menneskeleg og verdig utvikling. Les mer på FN.no