IKEA

Den nye IKEA-katalogen er her!

Del

Det norske folk mottar i disse dager den nye IKEA-katalogen. I år viser IKEA hvor forskjellig vi alle bor – med en litt annen vri enn i tidligere utgaver av katalogen.

Årets katalogforside.
Årets katalogforside.

– Vi har alltid vist frem inspirerende innredning av enkeltrom i katalogen vår, men nytt av året er at vi har innredet syv hele hjem. Det gjør det lettere å vise frem sammenhengen i løsningene rom for rom, og gi skreddersydde ideer til hjem med helt ulike utgangspunkt og muligheter. Målet er at alle skal kunne innrede et hjem som gjenspeiler personligheten og behovene deres, sier interiør og designsjef i IKEA, Jøril Korperud Johnsen.

Hvert av de syv hjemmene forteller en historie – fra leiligheten på 18 kvadratmeter hvor man er avhengig av de mest plassbesparende løsningene, til hjemmet fullstendig dedikert til miljøvennlige løsninger.

– De syv hjemmene representerer stor variasjon i stil, størrelse og budsjett, som er bevis på at det ikke finnes et «typisk IKEA-hjem» eller en «typisk IKEA-kunde». Enten du er opptatt av å ha et minimalistisk hjem eller du ønsker et hjem fylt av minner og skatter fra et innholdsrikt liv, så kan du hente inspirasjon fra årets katalog til å skape det hjemmet du drømmer om, sier Korperud Johnsen.

Viktig innsikt ble til nye ideer og løsninger

IKEA gjennomfører hvert år mange tusen hjembesøk over hele verden for å forstå hvordan folk lever. I tillegg gjennomfører selskapet den globale spørreundersøkelsen Life@Home. Dette gir verdifull innsikt i hvilke ønsker, behov og drømmer folk har for hjemmene sine. Resultatene blir publisert i den årlige Livet hjemme-rapporten, og kommer til uttrykk i IKEA-katalogen. 

Undersøkelsene avdekket fem motsetninger som kjennetegner livet hjemme:

  1. Ønsket om å ta vare på eiendelene våre kontra å kvitte oss med gamle ting.
  2. Vi ønsker oss mer plass til egne ting i hjemmet, men vi vegrer oss for å be om mer plass av de vi bor sammen med.
  3. Vi har behov for et hjem der vi kan slappe av og være mentalt tilstede, men vi blir stadig påvirket og distrahert av det som skjer utenfor hjemmet.
  4. Vi ønsker å utnytte mulighetene ny teknologi skaper i hjemmet, men opplever samtidig at det kan virke forstyrrende i relasjon til de vi bor sammen med.
  5. Vi elsker fornyelse, samtidig som vi går med et ønske om å «bli ferdig» 

– Da vi sammen med ulike eksperter utforsket disse motsetningene, fant vi frem til en rekke nye løsninger og ideer som kan være med å realisere drømmene folk har for hjemmene sine. Ved å prioritere snarere enn å minimere, legge til rette for at man både kan være sammen og for seg selv, og gjøre plass til de tingene hvert enkelt familiemedlem ønsker seg i hjemmet, så har vi alle muligheten til å skape et enda bedre liv hjemme, sier Korperud Johnsen.

Fakta om IKEA-katalogen:

  • IKEA-katalogen for 2019 trykkes i 190 millioner kopier, og er med dette verdens største inspirasjonskilde til hjeminnredning.
  • Den oversettes til 38 språk og distribueres i 55 land.
  • I Norge sendes årets IKEA-katalog ut til nesten 1,2 millioner husstander.
  • For å sikre at ingen regnskog eller trefibre fra gamle naturskoger brukes, bruker IKEA kun papir som er sertifisert av Forest Stewardship Council.
  • IKEA-katalogen kan også leses digitalt på IKEA.no.

For ytterligere informasjon:
Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef IKEA Norge, tlf. 918 21 387 eller
e-post jan.thommesen@ikea.com

IKEAs pressevakt, tlf. 994 84 950 eller pressesenter@ikea.com

Bilder

Årets katalogforside.
Årets katalogforside.
Last ned bilde
BESTÅ skap med VASSVIKEN dører. Pris: 2300,-
BESTÅ skap med VASSVIKEN dører. Pris: 2300,-
Last ned bilde
LANDSKRONA lenestol Gunnared lysegrønn. Pris. 2995,-
LANDSKRONA lenestol Gunnared lysegrønn. Pris. 2995,-
Last ned bilde
Tärnaby bordlampe. Pris: 199,-
Tärnaby bordlampe. Pris: 199,-
Last ned bilde

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

915 02 340http://www.ikea.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg saker fra IKEA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra IKEA

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom