DELTAR PÅ XIAMEN INTERNATIONAL WUSHU COMPETITION

B. MiRee Abrahamsen fra Bergen Wushu klubb reiser som eneste norske utøver til Xiamen i Fujian-provinsen, Sør-Kina for å delta på en stor internasjonal wushukonkurranse.

Foto: privat

Arendalskvinnen B. MiRee Abrahamsen reiser som eneste norske utøver til Xiamen i Fujian-provinsen, Sør-Kina for å delta på Xiamen International Wushu Competition - en stor internasjonal wushu (kung fu) konkurranse som holdes fra 28 - 31 august. Det er en bred konkurranse med ulike typer kampsport, som bl.a. wushu, tae kwon do og qi gong. Hovedvekt ligger likevel på kinesisk kampsport - altså wushu. I 2014 var det i alt 222 ulike team som deltok, rundt 3000 deltakere fra 15 land var representert, og det er ikke ventet at konkurransen blir noe mindre i år.

B. MiRee Abrahamsen er i Norge medlem av Bergen Wushuklubb, men er for tiden statsstipendiat, utsendt av Norges Forskningsråd til Kina, og studerer wushu ved Shanghai Sports University - det er dette universitetet som sender henne i en liten gruppe for å representere universitetet.

I Xiamen skal Abrahamsen delta i fem ulike klasser, både raske kung fu former, såvel som i tai ji og med tai ji sverd.

- For et halvt år siden rev jeg av korsbånd i venstre kne, dette setter noe preg på det jeg gjør. Jeg er usikker på hvordan nivået er i de ulike klassene - målet er å gjøre en jobb jeg selv er fornøyd med, og hvis jeg kan ta noen gode plasseringer, er det en bonus, sier hun.

Om wushu

Wushu er den kanskje mest komplekse kampsportarten i verden, bestående av flere hundre stilarter. Wikipedia forklarer: “Wushu betyr «kampkunst» og består av tegnene Îä (w¨³, som betyr «krig» eller «militær» og Êõ(shù), som betyr «disiplin», «ferdighet» eller «metode». Wushu er også kjent somkung fu, som en følge av at Bruce Lee og flere utøvere fra Sør-Kina brukte dette begrepet. Kung fu betyr «dyktighet gjennom hardt arbeid», og kan benyttes i alle sammenhenger hvor man kan utvikle ferdigheter.”

Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina og 45 millioner utøvere i 141 land, kanskje verdens største kampsport.

Foto: privat

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d

Presseinvitasjon: Valgmulighet og kvalitet - Norges Kampsportforbund og Be Cool AS inngår samarbeidsavtale27.6.2019 11:16:09 CESTPresseinvitasjon

Norges Kampsportforbund og Be Cool AS med butikken CombatStore.no inngår nå samarbeidsavtale når det gjelder kampsportutstyr. Avtalen innebærer blant annet at Be Cool AS lanserer tre etablerte merkevarer innen kampsportutstyr i Norge: TOP TEN og Tusah, hvor sistnevnte i hovedsak produserer taekwondo-utstyr, og Hayashi, som produserer utstyr for karate.