Boligpolitikken må samordnes

Boligprodusentene, Eiendom Norge og NBBL har i dag sendt et brev til statsminister Erna Solberg (H) hvor de ber henne samordne boligpolitikken i regjeringen.

F.v.: Christian Vammervold Dreyer (Eiendom Norge), Per Jæger (Boligprodusentene) og Thor Eek (NBBL).

Bolig er en av pilarene i det norske velferdssamfunnet ved siden av arbeid, helse og utdanning og krever derfor helhetlig politisk styring.

Det politiske og faglige ansvaret for boliglovgivningen i Norge er fragmentert. I Sundvolden-plattformen fra 2013 lovet regjeringen å gjennomgå departementsstrukturen med tanke på bedre organisering. Dette er ikke blitt fulgt opp ytterligere siden Solberg-regjeringen tiltrådte.

Behov for boligdepartement

- Boliglovgivningen er en aktuell kandidat for bedre samordning både av lovarbeidet og av den politiske styringen av boligpolitikken, sier administrerende direktør Thor Eek i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL).

Kommunal- og moderniseringsdepartementet er langt på vei et boligdepartement, men lover for boligsektoren er fremdeles spredt ut over flere departementer.

- Etter vårt skjønn er det særlig fordelaktig om ansvaret for boliglovgivning i Justis- og beredskapsdepartementet blir flyttet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, da det er mange tangeringspunkter mellom plan- og bygningsloven, bustadoppføringslova og eierseksjonsloven, sier administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentene.

Ikke prioritert

- Vi har erfart at boliglovgivningen ikke blir tilstrekkelig prioritert i Justis- og beredskapsdepartementet, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge.

Ett av flere eksempler er arbeidet med tryggere bolighandel, hvor regjeringen er pålagt å følge opp to anmodningsvedtak fra forrige periode, og hvor det ennå ikke er levert politikk.

I brevet til Statsministerens kontor skriver de:

«Vi tror det hadde gitt større kvalitet og koordinering om disse delene av boliglovgivningen hadde vært Kommunal- og moderniseringsdepartementets ansvar, hvor det allerede er samlet mye kompetanse om boligsektoren. Trolig vil dette også frigi ressurser hos Justis- og beredskapsdepartementet til de andre krevende oppgaver som hører til der.

Vi ber derfor statsministeren flytte enkelte av boliglovene fra Justis- og beredskapsdepartementet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, samt vurdere en mer helhetlig organisering av boliglovgivningen i regjeringen.»

Til statsministerens kontor (PDF).

Om organisasjonene:

Boligprodusentene er foreningen for de kvalitetsbevisste produsenter av boliger og fritidsboliger i Norge.

Eiendom Norge er bransjeorganisasjonen for norske eiendomsmeglingsforetak.

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjon for 41 boligbyggelag som har over 1 million medlemmer og forvalter mer enn 500 000 boliger.

For ytterlige informasjon om dette fellesutspillet kontakt:
Kommunikasjonssjef Erik Lundesgaard i Eiendom Norge på tlf 95 88 19 87.

For mer informasjon fra NBBL kontakt: