Bergenser debuterer i Grand Prix Taekwondo

Landslagsutøver Marie Magnus fra Bergen skal neste helg delta i sitt første Grand Prix-stevne i taekwondo. Der venter verdens beste utøvere, men Magnus er godt forberedt.
Marie Magnus klar for Grand Prix i taekwondo

For å kvalifisere til stevnet må man være ranket blant topp 32 i sin klasse på verdensbasis. Det blir første gang 21 år gamle Marie Magnus deltar i Grad Prix. Neste uke setter hun og to lagkamerater nesa mot Moskva hvor hun skal konkurrere lørdag 11. august i klassen -57 kg.

Det er i år sjette gang World Taekwondo Grand Prix series arrangeres. Det er også første gang Grand Prix består av fem konkurranser, der det kommende stevnet i Moskva er årets andre stevne. Tidligere har Grand Prix vært fire årlige stevner, laget som et homogent system for kvalifisering til de olympiske leker.

Godt forberedt

Forrige uke var Magnus og resten av laget i Manchester på treningsleir for å sparre med det britiske laget. Dette ble en god oppkjøring for de norske utøverne. Bergensjenta imponerte også tidligere i år med å ta en sølvmedalje i Luxemburg Open hvor hun elegant kjempet seg frem til finalen der hun møtte nummer fem på rankinglisten, Marija Stetic og måtte se gullmedaljen ryke. I forrige EM vant Marie sin første kamp mot Moldova, men møtte en for sterk polakk i andre runde. Det er likevel ingen tvil om at landslagsutøveren har noe å gjøre blant stjernene i Grand Prix.

Også sportssjefen i Norges Kampsportforbund har tro på de norske utøverne

– Grand Prix-stevnene er en fantastisk arena for våre landslagsutøvere å få målt krefter mot de aller beste utøverne i verden. Dette er uvurderlige erfaringer å ta med seg frem mot det store målet, nemlig OL i Tokyo 2020. Det er svært gledelig at flere av våre utøvere nå tar turen til Moskva, sier sportssjef Dag Jacobsen.

Han presiserer også at det er langsiktig arbeid som har fått de norske utøverne til dagens nivå. Forbundet satser stort mot OL i Tokyo i 2020, der både taekwondo og karate er på programmet. I begge idrettene finnes det nå landslag som trener på fulltid i Oslo. Marie Magnus har før sin landslagskarriere trent i Keum Gang Taekwondo Nesttun.

Marie Magnus klar for Grand Prix i taekwondo
Marie Magnus kommer rett fra treningsleir i Storbritannia.