FagforbundetFagforbundetFagforbundet

Barnehagedagen 2018: - La meg skape!

Tirsdag 13. mars markeres den nasjonale Barnehagedagen over hele landet. Med slagordet ”La meg skape”, har hundrevis av barnehager i år forberedt seg på temaet kunst, kultur og kreativitet.

Tirsdag 13. mars markeres den nasjonale Barnehagedagen over hele landet. Med slagordet  ”La meg skape”, har hundrevis av barnehager i år forberedt seg på temaet kunst, kultur og kreativitet.

Det er 14. året på rad at Barnehagedagen markeres, og den har blitt en tradisjon for mange barnehager i hele Norge. Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som står bak.

Hensikten med dagen er å vise omverdenen hva barna opplever i barnehagen hver dag. Også i år vil mange invitere foreldre, politikere og andre til et besøk for å viser fram hva barna har laget eller holder på å skape, utforske og fremføre, i tråd med årets tema.

Å skape noe nytt

- Å støtte opp om barns kreativitet og nysgjerrighet bidrar til å gi barna varierte måter å sanse, oppleve og uttrykke seg på. Først og fremst gir dette barna glede, mening og mestringsopplevelse, samtidig som vi vil trenge omstillingsdyktige og nyskapende mennesker i framtiden. Slike egenskaper må gis plass i barnehagen gjennom de kreative aktivitetene barna setter i gang selv, eller ved hjelp av dyktige ansatte, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

- Skapertrangen ligger i barna fra de er små og det må bli tatt på alvor av oss voksne. Vi må gi dem et sett med inntrykk og verktøy til å utforske og uttrykke seg på sin egen måte. Dette er barnehagene svært gode på gjennom sitt arbeid, sier FUB-leder Marie Skinstad-Jansen.

- Det handler om å lære og erfare med hele seg. Og det er nettopp dette barnehagene gjør best av alle, når de legger skaperglede og kreativitet til grunn for alt de gjør, sier leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal.

utdanningsforbundet.no                     fagforbundet.no                               fubhg.no

Kontakt:
Anne D. Nilsen, senior kommunikasjonsrådgiver i
Foreldreutvalget for barnehager (FUB), 901 174 52,
Stig Brusegard, kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsforbundet, 959 960 74 eller
Ellisiv Solskinnsbakk, nettredaktør i Fagforbundet 957 58 351.