BankAxept og Eika med avtale for mobil lommebok

(Oslo 27. april 2015) Eika og BankAxept har inngått samarbeid om å gjøre BankAxept tilgjengelig i Eikas mobile lommebok, Eika Safe. Med Eika Safe trenger ikke kundene nytt SIM-kort for å ta mobillommeboken i bruk, kun nedlasting av appen. Eika Safe blir lansert for kundene i lokalbankene i Eika Alliansen i 2015.

I en tid der kundene i økende grad ønsker enkle, digitale løsninger, er det viktig for lokalbankene i Eika Alliansen å tilby en brukervennlig mobil lommebok. Eikas strategi er derfor at alle våre debet- og kredittkort skal være enkelt og trygt tilgjengelig for betaling med mobilen. Avtalen mellom Eika og BankAxept vil også gjøre bankkortene tilgjengelige i den digitale lommeboken.

- BankAxept er det mest brukte betalingssystemet i Norge. Derfor er avtalen med BankAxept viktig for å få fart på utbredelsen av mobil betaling, sier informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika Gruppen.

- Vi tror mobilen blir den dominerende bærer for kontaktløs betaling, og av den grunn er samarbeidet med Eika Safe og andre mobile prosjekter spennende for BankAxept, sier markedssjef Narve Hansen i BankAxept.

Med denne avtalen blir alle kortene som lokalbanken utsteder tilgjengelig på Eika Safe, lokalbankenes mobile lommebok som blir lansert i 2015.

Om Eika Safe

Eika Safe er lokalbankenes mobile lommebok som blir lansert i 2015 og som ikke er avhengig av at du bytter SIM-kort. Dette betyr at hvis du har en telefon som støttes, kan brukeren laste ned appen og ta i bruk både kredittkortet og debetkortet med en gang. Dersom kunden ønsker et nytt kort kan man bestille dette rett fra mobilen. Eika Safe er bygget over en åpen løsning utviklet av Nets og Oberthur som er basert på NFC bransjestandarder som gjør det enklere for andre aktører å koble seg på.

Om BankAxept
Ni av ti kortbetalinger med norske kort skjer via BankAxept og ved utløpet av 2014 ble det gjennomført 1,4 milliarder transaksjoner. BankAxept AS er nyetablert av bankene i Norge, og skal rustes for fremtiden med fokus på nettbetaling, kontaktløs betaling for kort og mobil, og verdiøkende tjenester.

Markedssjef i BankAxept AS Narve Hansen, mobil 409 10 091 / nh@bankaxept.no

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen, som er eid av blant annet 75 lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke de selvstendige lokalbankene i Alliansen. Gruppen leverer en komplett plattform for bankinfrastruktur; inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter og kompetansehevende tjenester. Samlet bidrar Eika Gruppens leveranser til lokalbankenes sterke markedsposisjon og konkurransedyktighet. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kredittbank, Eika Kapitalforvaltning og Aktiv Eiendomsmegling. I tillegg er Eika Boligkreditt en del av Eika Alliansen. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontor i Norge. Eika Gruppen, med eierbankene og meglervirksomheten, har om lag 3 000 ansatte hvorav ca. 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på i overkant av NOK 350 mrd og én million kunder. Dette gjør Eika Gruppen til en av de største aktørene i det norske markedet for utvikling og salg av finansielle løsninger, produkter og tjenester.