Marius Furulund ny konserndirektør IT i Eika Gruppen

Marius Furulund er ansatt som konserndirektør IT i Eika Gruppen etter Steinar Simonsen som er selskapets nye konsernsjef. Marius er godt kjent med både Eika og bankene i alliansen etter at han gjennom to år har vært programleder for bankenes migrering fra SDC til Tietoevry.

Marius Furulund er ansatt som konserndirektør IT i Eika Gruppen

Marius, 42, kommer fra stillingen som Vice President i Capgemini Invent og har mer enn 16 års erfaring med strategisk og operasjonell rådgivning hos store norske og internasjonale selskaper. Marius leder fagområdet for strategisk IKT-rådgivning, Business Technology, i Capgemini Invent Norge og er en del av den globale ledergruppen for Business Technology.

Marius har hatt ansvaret for en rekke store strategi- og transformasjonsprogrammer.  Hans hovedfokus har vært å jobbe med IT og teknologiske problemstillinger i grensesnittet mellom forretning og IT. Han har vært med på å utvikle IT-strategier og ledet store IT- og -teknologitransformasjoner i store norske og nordiske selskap.

- Jeg ser frem til å begynne i den nye rollen og å være med på å bidra til å styrke de lokale bankene i alliansen. Gjennom rollen som programleder i Standardisering 2.0 har jeg lært å kjenne bankene i Eika og Eika godt, og sett hvor mye positiv energi, fremdrift og resultater som skapes gjennom det gode samarbeidet i alliansen. Lagspillet og felleskapet i alliansen skaper virkelig stor kraft, sier Marius Furulund.

- Eika-bankene har en robust, standardisert teknologiplattform som etter min mening gir et ideelt utgangspunkt for å sammen sørge for at vi tar ut verdien av plattformen og videreutvikler den med ny og stadig forbedret funksjonalitet. Fremover vil det fortsette å skje en rask utvikling innenfor teknologiområdet og det blir viktig at vi i Eika evner å utnytte oss av de mulighetene det gir samtidig som vi sørger for en trygg, stabil og sikker anvendelse, avslutter han.

- IT-området er navet i hele Eika alliansen og derfor noe av det viktigste vi arbeider med i Eika. Jeg er derfor svært glad for at Marius har takket ja til stillingen som konserndirektør IT, sier konsernsjef i Eika, Steinar Simonsen.  Jeg kjenner Marius godt, ikke minst gjennom hans ledelse av prosjektet som migrerte 50 banker fra SDC til Tietoevry i henhold til en ambisiøs plan. Gjennom dette ble han godt kjent med både Eikas og ikke minst bankenes behov.

- Marius er en dyktig leder som gjennom store og kompliserte prosjekter har vist seg som en god leder med stor faglig dyktighet. Han ser helheten og ivaretar detaljene i store og kompliserte prosjekter. Samtidig som Marius er god på å lage sterke team og svært behagelig å arbeide sammen med, sier Simonsen.

Marius Furulund har en master i Informatikk fra UiO og studier i Business Administration fra San Diego State University. Han blir innleid i stillingen fra Capgemini Invent inntil han tiltrer i Eika i løpet av 1. kvartal 2024.

Marius Furulund er ansatt som konserndirektør IT i Eika Gruppen

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no - https://eika.no/

Eika. Ved din side.