Avsluttet sesongen med tre gull og én sølv

Denne helgen stilte Norge med tre utøvere i sesongens siste store internasjonale taekwondo-konkurranse for mønster i Lisboa i Portugal. Resultatet ble tre gullmedaljer og en sølvmedalje. I tillegg ble Joachim Wien kåret til stevnets beste utøver.

Fra venstre Sune Østli, Nina Bansal og Joachim Wien som er kjempefornøyd med avslutningen

Deilig avslutning på sesongen
Nina Bansal fra Tveita Taekwondoklubb og Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondoklubb vant gull i hver sin klasse. I tillegg tok Bansal og Wien gull i mix par. Sune Østli fra Sangrok Idrettslag vant også en sterk sølvmedalje i juniorklassen.

- Det er deilig å avslutte sesongen med to gull. Ikke minst er jeg svært glad for å bli bli kåret til beste utøver - dette er en oppreisning i fra forrige stevne, hvor det ble en sølvmedalje, sier Joachim Wien etter stevnet.

Satser strukturert
Nina Bansal og Joachim Wien er to av Norges aller mest suksessfulle kampsportutøvere på toppnivå. De siste årene har begge tatt en rekke medaljer for Norge i internasjonale konkurranser. Tidligere i år tok også begge historiske gullmedaljer for Norge i EM når de gikk helt til topps i sine respektive klasser.

Det er heller ingen tilfeldighet at Sune Østli begynner å vinne medaljer. Sune er på rekrutteringslaget, og har over flere år satset målbevisst og strukturert. Østli går på Wang Toppidrett slik at han kan kombinere utdanning og toppidrett.

- Dette var en kjempeavsluting på sesongen. I år har det blitt to EM-gull, to gull i nordisk mesterskap, 12 individuelle gull, ett gull i par, tre sølv og én bronse i europacupen i taekwondo mønster. Det beste er at utviklingsarbeidet som Joachim Wien leder nå også begynner å gi resultater, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund

Norge har også mye å glede oss til neste år innen taekwondo mønster. Nina Bansal begynner som landslagstrener for taekwondo mønster, og det store målet er selvfølgelig VM i Taiwan. I tillegg ønsker  Joachim Wien som er ansvarlig for rekrutteringsarbeidet å tilby flere utøvere som drømmer om å bli konkurranseutøvere et utviklingsprogram.

Se film om Rekrutteringslaget

Nina Bansal
Joachim Wien Foto: Carl Celius / Photo Nordica
Nina Bansal Foto: Carl Celius / Photo Nordica
Nina Bansal Foto: Carl Celius / Photo Nordica

Historisk taekwondo-prestasjon av Norge i Kina24.11.2017 15:26Pressemelding

Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondo Klubb er første nordiske utøver som har klart å kvalifisere seg til den nye superligaen Grand Slam. Grand Slam, som er etablert av World Taekwondo, skal arrangeres for første gang i Kina i slutten av desember. Ordemann kvalifiserte seg ved å delta i dagens kvalifiseringsstevne i Wuxi i Kina. De tre beste fra dette kvalifiseringsstevnet får delta i Grand Slam, og Richard Ordemann sikret seg sin billett ved å kjempe seg helt til finalen.