Avlasterdommen: Fagforbundet vil ha en god løsning for barna, foreldrene og de ansatte

Fagforbundet fikk medhold i Høyesterett om at avlastere er å betrakte som arbeidstakere og skal omfattes av arbeidsmiljøloven, men kommunenes arbeidsgiverorganisasjon følger ikke opp. KS har har ikke vist vilje til å finne en løsning, og har hovedansvaret for at en rekke familier opplever stor utrygghet.

- Vi ber KS nok en gang om å møte oss og finne en løsning slik at foreldrene til disse barna som har rett til avlastning skal slippe å bekymre seg for om de får hjelp eller ikke, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Brukerne, barna og foreldre må stå i sentrum og den usikkerheten de nå opplever er helt unødvendig. Alle som er involvert er enige om at avlasterordningen i private hjem skal fortsette, nå må vi ble enige om løsningene.

Fagforbundet mener at de som jobber som avlastere er arbeidstakere og skal behandles deretter. De gjør en viktig samfunnsoppgave og fortjener trygge rammer rundt arbeidet sitt. Med trygge rammer menes at de blant annet skal ha rett til pensjonsopptjening, forsikring, sykepenger og feriepenger. Siden KS, som er arbeidsgiver for avlasterne ikke var villig til å akseptere dette, tok Fagforbundet saken til Høyesterett. Høyesterett avgjorde at avlasterne er å betrakte som arbeidstakere, ikke oppdragstakere. Høyesterett skrev også i dommen at de forutsetter at arbeidstakerorganisasjonene vil finne løsninger. Noe KS ikke har tatt på alvor.

- Det er unødvendig og sterkt beklagelig at KS gjennom sin steile holdning til arbeidstakerspørsmålet, skaper så mye utrygghet for så mange som allerede er sårbare og i en vanskelig situasjon. Fagforbundet er soleklare på at arbeidstakerspørsmålene kan løses gjennom en særavtale, sier Mette Nord. Hun oppfordrer KS innstendig til å bli med på forhandlinger slik at saken finner sin løsning. For barna, foreldrenes og de ansatte sin skyld.