Audi e-tron tar regenerering til nye høyder

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.

Her er scenario: For hver kilometer e-tron kjører nedover, regenereres om lag én kilometer rekkevidde. På 4.302 meter rager Pikes Peak over Colorado Springs i den sørlige delen av Rocky Mountains. Den verdenskjente bakkeløpsbanen hvor Walter Röhrl vant i sin Audi Sport quattro S1 i 1987. Nå er det e-tron som skal imponere med det nye, og innovative regenerasjonssystemet som er det mest effektive systemet på markedet. På den 31 kilometer lange nedkjøringen regenererer den elektriske SUVen så mye strøm til batteriet, at det om lag kan dekke den samme distansen på nytt. Nedkjøringen tar deg ned hele 1,900 høydemeter, akkurat det som skal til for at dette lar seg gjøre. Prototypen regenerer energi med opptil 300 Nm dreiemoment og en elektrisk kraft på 220 kW – mer enn 70 prosent av sin operative energi-input. Ingen serieprodusert modell har tidligere kunnet oppnå og vise til tilsvarende verdier.

Fra freewheeling til én pedals-følelse

Regenereringssystemet bidrar med opp til 30 prosent av den helelektriske SUVens rekkevidde. Det involverer begge de elektriske motorene og det integrerte elektrohydrauliske bremsesystemet. For første gang er tre ulike regenereringsmodus kombinert: manuell coasting ved bruk av hendlene på rattet, automatisk coasting via assistentsystemet som bruker navigasjonen for å forutse ruten for mest mulig effektivt energiforbruk (predictive efficiency assist), samt regenerering via bremsene med sømløs overgang mellom elektrisk og hydraulisk retardasjon.

Helt opp til 0.3 g regenerer e-tron-protypen energi kun via de elektriske motorene, og helt uten å bruke de konvensjonelle bremsene – som dekker over 90 prosent av alle nedbremsinger. Resultatet er at energi gis tilbake til batteriet ved alle normale nedbremsinger. Sjåføren kan også velge mellom ulike nivåer av regenerering ved hjel av hendlene på rattet. På det laveste nivået ruller bilen med ingen ytterligere motstand når sjåføren slipper gasspedalen. På det høyeste nivået reduserer hastigheten betydelig, og sjåføren kan bremse ned og akselerere kun ved hjelp av gasspedalen. Dette er med på å skape én pedals-følelsen.

Hjulbremsene involveres kun når sjåføren bremser med mer enn 0.3 g med bremsepedalen. Responsen er ekstremt rask, takket være det nye elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi er den første bilprodusenten i verden som bruker dette konseptet på en serieprodusert el-bil. Et hydraulisk stempel i bremsene generer ytterligere trykk og dermed ekstra bremsekraft i regenereringsprosessen. Dersom automatisk nødbrems aktiveres, tar det kun 150 millisekunder før maksimal bremsekraft oppnås. Takket være den raske oppbygningen av trykk, reduseres bremseavstanden med opptil 20 prosent sammenliknet med konvensjonelle bremsesystemer.

Avhengig av kjøresituasjonen, bestemmer det elektrohydrauliske bremsesystemet – individuelt på hver aksel – om den elektriske SUVen skal bremse ved hjelp av de elektriske motorene, hjulbremsene, eller en kombinasjon av de to. Overgangen fra motorbrems til ren friksjonsbremsing er så myk at sjåføren ikke legger merke til den. Dette systemet gjør at e-tron kan oppnå sitt maksimale regenereringspotensial ved hjelp av effektivitetsassistenten som kommer som standard.

Systemet bruker radarsensorer, kamera-bilder, navigasjonsdata og bil-til-X-informasjon som analyserer trafikkbildet og ruten. Bilen bearbeider informasjonen og sjåføren får beskjed i Virtual Cockpit så fort det er fornuftig å ta foten av gasspedalen. Dersom man velger adaptiv cruise assist som tilvalg, kan effektivitetsassistenten selv bremse ned og akselerere den elektriske SUVen på bakgrunn av den samme informasjonen.

Imponerende ytelse

Det er ikke bare effektiviteten som er fascinerende med en helelektrisk SUV, men også ytelsen. De to elektriske motorene har en ytelse på hele 265 kW, og et dreiememoment på hele 561 Nm. Bilen kan levere denne ytelsen i opptil 60 sekunder. På denne måten kan bilen akselerere fra null til den elektronisk begrensede topphastigheten på 200 km/t flere ganger på rad uten at det påvirker ytelsene.

Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen. Skifter man kjøremodus fra D til S og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW og dreiemomentet øker til 664 Nm. Prototypen av Audi e-tron gjør da null til 100 på under seks sekunder.

Engelsk versjon av pressemeldingen, med flere bilder

Ler mer om e-tron på: www.audi.no