Audi e-tron prototype: Testes på skandinaviske veier

Audi avduker en spesialkamuflert prototype av e-tron på bilutstillingen i Genève. Totalt skal 250 prototyper av bilen tilbakelegge mer enn fem millioner kilometer under til dels ekstreme forhold på fire ulike kontinenter, inkludert grundig testing på skandinaviske vinterveier.
Prototype av Audi e-tron.

- Det er en trygghet for alle våre kunder at bilen går gjennom omfattende testing under alle slags forhold. I vår del av verden er kulde, snø og store avstander vante forhold. Det blir det også for Audi e-tron. Vi snakker om en stor SUV med god plass til fem mennesker, med lang rekkevidde og mulighet for 150 kW hurtiglading, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, om bilen som kommer mot slutten av året.

Før den tid gjennomfører Audi omfattende testing av bilen. Det innebærer over fem millioner tilbakelagte kilometere i alt fra ekstrem varme i Afrika, høye fjell i Asia, bykjøring i tett trafikk i Kina til nordsløyfa på Nürburgring. Og selvsagt også kulde og snøforhold på skandinaviske vinterveier.

Totalt tester man bilen 85.000 timer på en distanse som tilsvarer 125 runder rundt jordkloden. Med utgangspunkt i de forholdene kunder vil kjøre Audi e-tron tester man ytterpunktene under temperaturer fra -20 grader til +50 grader. Hensikten er å forsikre seg om at den elektriske SUV-ens allround-kvaliteter ikke utfordres av ekstreme forhold.

Prototypen av Audi e-tron gir nok en forsmak på hva kundene har i vente. Bak den lette kamuflasjen skjuler det seg en dynamisk premium-SUV med god plass til fem mennesker og rikelig med bagasje. Plassen og komforten i bilen står ikke tilbake for hva man forventer av en Audi i premium-segmentet. Rekkevidden legger til rette for langturer og de mange lademulighetene bidrar også til at helelektrisk mobilitet med Audi e-tron blir kompromissløs. På under en halvtime kan bilen lades opp for langtur. quattro-systemet i bilen tar firehjulsdrift inn i en ny tidsalder og sikrer suverene egenskaper i all slags terreng. Den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron kommer til det europeiske markedet mot slutten av 2018. Produksjonen av bilen vil skje på Audis karbon-nøytrale anlegg i Brüssel.

I 2020 har Audi tre helelektriske biler i porteføljen, med Audi e-tron først ut. Så følger den produksjonsklare utgaven av SUV-konseptet Audi e-tron Sportback concept og deretter en mer kompakt elbil. I 2025 har Audi lansert minst 20 elbiler og ladbare hybrid-biler, fordelt på ulike segmenter og konsepter.

For flere bilder, se: www.e-tron.audi eller https://www.audi-mediacenter.com/en

Prototype av Audi e-tron.

Følg pressemeldinger fra Audi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Audi