Årets norske Matskatter er kåret

Hvasser Asparges fra Vestfold får et stipend på 500 000,- for å utvikle Norges første hvite asparges. I tillegg får Dybvik fra Møre og Romsdal 150 000,- for å gjøre klippfisk mer tilgjengelig og Klokk & Co fra Oslo 100 000,- for å utvikle flere alkoholfrie øltyper. Årets Matskattstipend er Norges største lokalmatpris og deles ut årlig av supermarkedkjeden MENY.
Bak fra venstre: Eivind Haalien, Norgesgruppen, Espen S. Lie Meny-lauget og MENY-sjef Vegard Kjuus. Framme fra venstre Edvart Freberg, Hvasser Asparges, Leif Klokk og Kristine Lund, Klokk & Co, Jakob og Sindre Dybvik, Dybvik, og jurymedlem Bodil Nordjordet.

Årets Matskattstipend er nå delt ut og det ble Hvasser som til slutt trakk det lengste strået. Stipendet skal brukes til å utvikle og dyrke hvit asparges, noe som er helt unikt og nytt i Norge i dag.

Nyvinning
Nivået på årets kandidater var høyere enn noen gang, og det var til slutt Hvasser Asparges fra Vestfold som til slutt kunne innkassere det som er Norges desidert største og viktigste lokalmatstipend. Produsenten er nesten alene om å dyrke grønn asparges i Norge, og vil nå bruke stipendet til å prøve å dyrke frem hvit asparges.

-Det hadde vært utrolig gøy hvis vi som første butikkjede kunne solgt hvit norsk asparges. Hvasser Asparges er en kvalitetsleverandør som tør å satse nytt, og det er derfor veldig fortjent at de får dette stipendet, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Klippfisk og alkoholfritt øl
Den tradisjonsrike klippfisk-produsenten, Dybvik fikk nesten like mange stemmer som Hvasser Asparges, men endte til slutt opp med 2.plass og et stipend på 150 000 kroner. Dybvik vil bruke stipendet på å gjøre klippfisk mer tilgjengelig for folk i farta.

På 3.plass kom mikrobryggeriet, Klokk & Co, som vil bruke stipendet på 100 000 kroner til å utvikle flere typer alkoholfrie øltyper. Bryggeriet har allerede stor suksess med et øl kalt FRIPA, som er en IPA uten alkohol.

-Vi hadde 10 helt fantastiske kandidater i finalen og konkurransen er knallhard, men denne gangen ble det disse tre som både er innovative, samfunnsbevisste og som i tillegg sprer matglede ut til kundene våre. Norge blir et rikere mat land på grunn av slike produsenter, sier Kjuus.

Juryens begrunnelse:

• Hvasser Asparges som med en kort sesong, unike dyrkingsforhold og stor entusiasme leverer håndplukket kvalitet som enhver matentusiast drømmer om. I over 20 år har det vært sådd og dyrket Asparges på sommerøya Hvasser, en tradisjon som blir tatt godt vare på og løftet videre. Ideen om å dyrke frem hvit asparges i Norge ga full uttelling hos juryen.
  • Dypvik drives av de tre brødrene Dybvik som var de første som valgte å ha et spesielt fokus på det norske markedet med en av våre viktigste eksportartikler, Klippfisken. Med langsiktig jobbing der kvalitet, innovasjon og historiefortelling står sentralt har de klart å skape "Klippfisk magi", en magi som også traff juryen.
  • Klokk & Co Mikrobryggeri som med sitt motto "Stas til folket" har utviklet både smakfulle øl og ikke minst kanskje Norges beste alkoholfrie øl, FRIPA. Bak satsingen står vennene Leif, Kristine og Håkon som alle er entusiaster med fokus på å kunne glede alle med sine brygg og muligheten for spesialdesignede etiketter. Juryen likte spesielt godt at noen tar tak i en del av øl segmentet som ikke har det beste ryktet på seg når deg gjelder smak, noe som igjen kan øke konsumet av øl uten alkohol.

Fakta om MENYs matskattstipend
Den største og viktigste lokalmatprisen i Norge. Etablert i 2015. Deles ut årlig.

Deles ut til en lokalmatprodusent med unike kvalitetsprodukter - som med stipendet vil kunne tilby nye produkter, øke produksjonen eller realisere innovasjonsprosjekter.

Målet med prisen er å fremme norsk lokalmat til glede både for kundene og for små og store aktive produsenter over hele landet.

MENY lauget (MENYs egne matspesialister og kokker) innstiller de beste lokalmatleverandørene i hver region (ca 25 totalt for Norge). Etter intern avstemning blant laugets medlemmer blir 10 stk invitert til å søke på matskatt stipendet. Stipendsøknadene blir vurdert og de 6 beste innstilles for en jury som ledes av mat- og landbruksministeren og sterke matfaglige personer i Norge

Hovedvinneren får et stipend på kr. 500 000. I tillegg kan juryen dele ut mindre beløp til de fem resterende kandidatene ut fra en totalsum på 250 00 kroner.

I 2015 gikk prisen til Prima Jæren for deres arbeid med å heve kvaliteten på norsk rødt kjøtt. I 2016 gikk prisen til Skjærgaarden Gartneri til etableringsstøtte av et biokullanlegg for jordforbedring. I 2017 gikk prisen til Osteprodusenten Himmelspannet til å utvikle en ny Camembert-ost av geitemelk, og i tillegg finne nye bruksområder for biproduktet myse.

Fakta om lokalmat i Norge
Mens kunden tidligere var opptatt av lokalmat mer som en nisje, er trenden at kunden nå i stadig større grad er genuint opptatt av hva de spiser, hvor maten kommer fra, kortreist mat, dyrevelferd, ren og ærlig mat, transparens i hele verdikjeden og historien bak råvaren. Mye lokalmat treffer på mange av disse trendene.

MENY er den desidert største aktøren av lokalmat i Norge med en andel på mer enn 20%.

Fakta om MENYs lokalmatsatsing
MENYs egne mateksperter i MENY-Lauget har reist land og strand rundt og funnet unike, lokale matskatter. Det har resultert i at MENY i dag samarbeider med 450 lokalmatprodusenter, og tilbyr over 2500 lokalmatprodukter. Ingen annen dagligvareaktør er i nærheten av å ha et så stort utvalg av lokalmat.

Produktene merkes i MENY-butikkene som «Matskatter» og med geografisk opphav. Eksempelvis «Matskatter fra Buskerud»

MENY brenner for lokalmat og er derfor hele tiden på jakt etter nye matskatter å tilby sine kunder, samtidig som butikkjeden søker å bli best mulig med sine eksisterende samarbeidspartnere innen lokalmat.

MENYs overordnede mål er å endre folks matvaner, og lokalmatprodusentene er helt essensielle bidragsytere for å øke utvalget og kvaliteten i norsk dagligvare.

Kontaktpersoner: