Åpnes for tv-reklame på delt skjerm
Fra 1. juli blir det tillatt å sende reklame på delt skjerm på tv. Det betyr at skjermen deles når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du på et sykkelritt, kan du fortsette å se sendingen mens reklamen vises. Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen.
Flere muligheter for sponsoridentifikasjon
For programsponsorer vil det bli tillatt å vise sponsorplakater i løpet av programmet. Enkeltinnslag inne i et program kan også sponses. Reglene har tidligere vært slik at sponsor bare kan identifiseres ved begynnelsen og slutten av programmet – i tillegg til ved avbrudd.
Reklamemengde
Kringkastingslovens bestemmelse om at reklameinnslag ikke kan overstige 15 prosent av kringkasters daglige sendetid blir opphevet. Mengden reklame som sendes kan fortsatt ikke være mer enn tolv minutter per klokketime.
Presentasjon av premier i programmer
Det blir slutt på egne regler for hvordan premier skal presenteres i programmer. Premier vil fra nå av kunne presenteres etter de alminnelige reglene om produktplassering.
Hvorfor nye regler?
Formålet med de nye reglene er å bedre finansieringsmulighetene for norske tv-kanaler. Disse kanalene er i konkurranse med kringkastere som sender fra land med mer liberale reklameregler. Det er Medietilsynet som fører tilsyn med at reklamereglene på norske tv-kanaler følges.
Kontakter
Lars Erik KrogsrudRådgiver - konsesjon og tilsyn
Tel:69301254 / 91647665lars.erik.krogsrud@medietilsynet.noGudbrand GuthusDirektør konsesjon og tilsyn
Tel:69301250 / 91765419gudbrand.guthus@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom