Ansettelse av Chief Executive Officer og Chief Financial Offier for McDonald’s sin nordiske franchisevirksomhet

Hands-familien, som eier franchisevirksomheten for McDonald’s i Norden, offentliggjør i dag at Christer Åberg er ansatt som Chief Executive Officer (CEO) og Kennet Wienecke som Chief Financial Officer (CFO). Christer og Kennet vil ha ansvar for 430 McDonald’s-restauranter i Norge, Finland, Danmark og Sverige.

Christer har lang erfaring fra retail-bransjen i Norden, senest som CEO for seng- og madrass-produsenten Hilding Anders. Dette er en ledende aktør i Europa, med base i Norge. Christer har også tidligere vært CEO for Orkla Confectionary & Snacks for Norden og Baltikum, samt fra Arla i Sverige. Forut for disse rollene, har han jobbet 17 år i Unilever, hvor han hadde forskjellige roller i Norden, inkludert stillingen som CEO for Unilever Home & Personal Care. Han er også Non-Executive Director i Axfood og Apoex, roller som han fortsatt kommer til å inneha. Christer trer inn i rollen som CEO fra og med 4. desember i år.

Kennet har lang fartstid fra McDonald’s-systemet, og har fungert i rollen som CFO for Norden siden mars i år. Han startet i McDonald’s i 2001. Kennet trer inn i rollen som fast CFO fra og med 1. desember i år.

-Vi er svært glade for å få en av Christer sitt kaliber inn i organisasjonen, noe som er en bekreftelse på det store potensialet som ligger i denne virksomheten. Kennet sin beslutning om å fortsette i rollen på permanent basis, er også med på å understreke planen vi har for å vokse i hele regionen, sier Guy Hands på vegne av Hands-familien.

-Jeg ser frem til å ta fatt på den spennende reisen sammen med Hands-familien og resten av teamet hans. Dette er et nytt kapittel i McDonald’s-historien, og vi skal sammen sørge for at vi lever opp til potensialet som ligger i merkevaren vår, og glede våre kunder, ansatte, franchisetakere og eiere, sier Christer Åberg.

For mer informasjon:

Anders Fogel, Fogel & Partners

Phone: +46 72 204 47 50

Erik Lødding, McDonald’s Norge AS

Phone: +47 930 07 689

McDonald's er en av Norges største restaurantkjeder, med 71 restauranter, og en årlig omsetning på 1,9 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 2 800 medarbeidere, og er i 2018 kåret blant én av Norges arbeidsplasser. Vi motok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work i 2017. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel: over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.