Ansettelse av Chief Executive Officer og Chief Financial Offier for McDonald’s sin nordiske franchisevirksomhet

Hands-familien, som eier franchisevirksomheten for McDonald’s i Norden, offentliggjør i dag at Christer Åberg er ansatt som Chief Executive Officer (CEO) og Kennet Wienecke som Chief Financial Officer (CFO). Christer og Kennet vil ha ansvar for 430 McDonald’s-restauranter i Norge, Finland, Danmark og Sverige.

Christer har lang erfaring fra retail-bransjen i Norden, senest som CEO for seng- og madrass-produsenten Hilding Anders. Dette er en ledende aktør i Europa, med base i Norge. Christer har også tidligere vært CEO for Orkla Confectionary & Snacks for Norden og Baltikum, samt fra Arla i Sverige. Forut for disse rollene, har han jobbet 17 år i Unilever, hvor han hadde forskjellige roller i Norden, inkludert stillingen som CEO for Unilever Home & Personal Care. Han er også Non-Executive Director i Axfood og Apoex, roller som han fortsatt kommer til å inneha. Christer trer inn i rollen som CEO fra og med 4. desember i år.

Kennet har lang fartstid fra McDonald’s-systemet, og har fungert i rollen som CFO for Norden siden mars i år. Han startet i McDonald’s i 2001. Kennet trer inn i rollen som fast CFO fra og med 1. desember i år.

-Vi er svært glade for å få en av Christer sitt kaliber inn i organisasjonen, noe som er en bekreftelse på det store potensialet som ligger i denne virksomheten. Kennet sin beslutning om å fortsette i rollen på permanent basis, er også med på å understreke planen vi har for å vokse i hele regionen, sier Guy Hands på vegne av Hands-familien.

-Jeg ser frem til å ta fatt på den spennende reisen sammen med Hands-familien og resten av teamet hans. Dette er et nytt kapittel i McDonald’s-historien, og vi skal sammen sørge for at vi lever opp til potensialet som ligger i merkevaren vår, og glede våre kunder, ansatte, franchisetakere og eiere, sier Christer Åberg.

For mer informasjon:

Anders Fogel, Fogel & Partners

Phone: +46 72 204 47 50

Erik Lødding, McDonald’s Norge AS

Phone: +47 930 07 689

McDonald's er en av Norges største restaurantkjeder, med 70 restauranter, og en årlig omsetning på over 1,5 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 2 800 medarbeidere, og er i 2018 kåret blant én av Norges arbeidsplasser. Vi motok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel; over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.