Aldri hatt bedre kystberedskap

- Vi har aldri vært bedre rustet til pinsehelgen og båtsommeren enn det vi er i år. Båtfolket skal være trygg på at redningsskøyta kommer dersom uhell og kritiske situasjoner oppstår, sier beredskapssjef i Redningsselskapet Ronny Jåsund-Pedersen.

Redningsskøyta Horn Rescue i Skjærhalden assisterer fritidsbåt forrige helg

Trafikkvekst på sjøen

Kystverkets sjøsikkerhetsanalyse, den nye båtlivsundersøkelsen og Redningsselskapets egen statistikk viser at trafikken og antallet båter øker. Redningsselskapet strekker seg derfor langt for å øke antallet og modernisere flåten av hurtiggående redningsskøyter med stor slepekraft.

- Vi startet 2018 med å øke antallet redningsskøyter fra 50 til 51 ved å sette inn en ekstra redningsskøyte med stor slepekraft i Mehamn i Finnmark. Vi setter også inn nye moderne redningsskøyter med kort responstid i Skjebergkilen og Lillesand, sier Ronny Jåsund-Pedersen.

Forventer travel pinsehelg på sjøen

Godværet i Sør-Norge forrige helg førte til en travel start på sommersesongen for Redningsselskapet. Redningsskøytene deltok i 25 SAR-hendelser (søk og redning), og hadde hele 140 oppdrag i løpet av den første langhelgen i mai. Mangelfullt vedlikehold og liten teknisk kjennskap til egen båt er ofte blant årsakene til at redningsskøytene må rykke ut.

- Redningsselskapet forventer en travel pinsehelg hvis godværet holder seg. Med ønsker om en god båtsommer oppfordrer vi alle båtførere til å tilegne seg nødvendig teknisk kunnskap om egen båt, utføre service på båten, avpasse farten og bruke dødmannsknapp, sier Ronny Jåsund-Pedersen.

Her er Redningsselskapets råd for en trygg båtsommer

Trygg båt: Kjenn båten din, og forsikre deg om at alt er i orden før du legger fra kai

Flyteplagg: Bruk alltid flyteplagg når båten er i fart

Alkohol: Vær edru når du fører båt