Aftenposten Junior tildelt NTBs språkpris 2015

Redaksjonen i Aftenposten Junior ble onsdag kveld tildelt NTBs språkpris for 2015. Det skjedde under arrangementet Den store prisfesten i forbindelse med Nordiske Mediedager i Bergen.
Vinnerne er, fra venstre: Ingrid Åbergsjord, Heidi M. Skarnes, Guri Leyell Skedsmo (redaktør) og Mari Lund Wictorsen. (Foto: Thomas Brun / NTB scanpix)

NTBs språkpris ble i år utdelt for niende gang.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

"I konkurranse med mange svært sterke kandidater skiller årets prisvinnere seg ut på flere måter. For første gang har juryen valgt å gi prisen til flere personer som jobber i samme redaksjon. Vinnerne rendyrker dessuten nyhetsspråket.

Gjennom presise og enkle forklaringer og faktabokser utvides og utvikles barns språkforståelse på en veldig god måte. Integreringen av tekst, bilder og illustrasjoner er i tillegg meget godt gjennomarbeidet. Voksenjournalistikken kan med fordel se til årets prisvinnere og lære av dem. Det er lett å forstå hvorfor de opplever suksess. "

"Det er krevende å forklare kompliserte nyheter på en klar og presis måte, uten å miste viktige nyanser. Vi jobber hardt med språket i nyhetsformidlingen vår, og synes det er veldig stas å motta en så gjev språkpris.  Juryen har sett hvor mye arbeid som ligger bak, og har med denne prisen gitt oss en fantastisk anerkjennelse", sier redaktør i Aftenposten Junior Guri Leyell Skedsmo.

«Redaksjonen i Aftenposten Junior har utviklet et eget klarspråk som bygger på det originale nyhetsspråket, men i en form som gjør det enklere å forstå innhold og sammenheng i sakene. En banebrytende, inspirerende og verdig vinner av NTBs språkpris», sier Pål Bjerketvedt, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB.

Tidligere prisvinnere:

2014: Truls Dæhli, VG
2013: Trude Lorentzen, Dagbladet
2012: Iver Gjelstenli, Romsdals Budstikke
2011: Kjetil B. Alstadheim, Dagens Næringsliv
2010: Hege Ulstein, Dagsavisen
2009: Hallgeir Opedal, Dagbladet
2008: Kjersti Mjør, Bergens Tidende
2007: Kjetil B. Østli, Aftenposten

Juryen for NTBs språkpris 2015 består av:

Juryleder: Therese Manus
Daglig leder, Norsk kommunikasjonsforening

Jurymedlem: Arnfinn Muruvik Vonen
Professor, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus

Jurymedlem: Ragnhild Bjørge
Språksjef, NRK

Jurymedlem: Sverre Tusvik
Tidl. sjefredaktør, Det norske Samlaget

Jurymedlem: Rune Wikstøl
Journalist, kursholder og språkansvarlig, NTB

NTBs språkpris ble opprettet i 2007 og gis til journalister og andre aktører som markerer seg med et særlig godt skriftlig språk i mediene.